NUGGETS TIL CARTER: Carter Wilkerson ba Twitter om hjelp, så han kunne få gratis kyllingnuggets i et år. Da tok det fullstendig av. Video: CNN Vis mer

Han ba om kyllingnuggets. Satte tidenes Twitter-rekord!

#NuggsforCarter.

(Dagbladet): - Hjelp meg, vær så snill. En mann trenger sine nuggets!

Med denne enkle bønnen starter Carter Wilkersons Twitter-innlegg, som nå har gått sin seiergang over internett.

Det skriver CNN.

#NuggsforCarter

Historien begynner den 5. april. Wilkerson spør fastfood-restauranten «Wendy's» hva som må til for at han skal få gratis kyllingnuggets i et helt år.

Restauranten svarer ham kort: «18 millioner».

- Anse det som gjort, skriver tenåringen fra Nevada kjekt tilbake, og med det går startskuddet for det som skulle bli tidenes største Twitter-kampanje noensinne.

I løpet av kort tid har kampanjen #NuggforCarter fått omtale av giganter som Google, Microsoft og Amazon. Flyselskapet United har tilbudt Wilkerson flybilletter til en hvilken-som-helst Wendy's-restaurant i verden, om han klarer å nå målet om 18 millioner delinger.

Twitter-kampanjen har til og med fått en egen nettside, med det selvforklarende navnet nuggforcarter.com.

Ny rekord

I skrivende stund har Wilkersons tweet blitt delt 3,493 473 ganger - altså rett i underkant av 3,5 millioner ganger. Det er ny Twitter-rekord. Aldri før har en tweet blitt delt så mange ganger.

Forrige rekord ble satt av Ellen DeGeneres, da hun delte en selfie under Oscar-utdelingen i 2014. I 2012 var det et bilde av Barack Obama som omfavner kona Michelle, som toppet lista.

Til tross for at Wilkerson ikke har nådd det opprinnelige målet som Wendy's satt, om 18 millioner delinger, har restaurantkjeden nå likevel gått ut og sagt at rekorden er god nok.

Og tallet på antall «retweets» ser stadig ut til å øke. Tirsdag kveld har rekordsummen økt med 60 000 i løpet av noen få timer.

Wilkerson får sine kyllingnuggets.

Premien ønsker han å donere bort til hjemløse. Samtidig donerer selskapet 100 000 dollar til et veldedig formål som arbeider med å finne permanente hjem for barn i fosterhjem.

Også Guinness Rekordbok gratulerer tenåringsgutten fra Nevada med rekorden.

- Turte ikke håpe på så mange delinger

Til CNN forteller Wilkerson at han aldri trodde Wendy's kom til å svare på henvendelsen hans, og at han ikke engang turte å håpe på så mange som én million delinger.

3,5 millioner «retweets» senere er han av en litt annen oppfatning.

- Denne opplevelsen har fått meg til å fatte hvor raskt sosiale medier fungerer, og hvor stor innvirkning en person kan ha. Jeg har en stemme nå. Det er godt å ha en stemme, sier han til CNN.