Han er platebransjens bjellesau

Startet plateselskap på soverommet. I dag får han bransjepris.

(Dagbladet.no): Med små budsjetter, gi ut norsk musikk med høy kvalitet – og pushe dem til utlandet. Slik kan man i korte trekk oppsummere strategien til labelen Smalltown Supersound, som ble startet av flekkefjordingen Joakim Haugland i 1993. I dag får han den såkalte Bjellesauprisen fra de uavhengige plateselskapenes forening, FONO.

Dermed kan Haugland smykke seg med sauebjelle i tinn som håndfast bevis på at han har vist vei for norsk musikkbransje. Hans bevisførsel for at det faktisk er mulig å etablere seg som et viktig selskap i norsk musikkliv ved dyktighet og utholdenhet, er noe av det juryen hedrer 32-åringen for.

Ifølge Haugland selv ble selskapet drevet fra soverommet de første de åra. Men gjennom langsiktig arbeid har merkelappen Smalltown Supersound – og de seinere åra underlabelen Smalltown Superjazzz – blitt et sikkert tegn på at CD’n inni omslaget inneholder relevant jazz, elektronika eller samtidsmusikk.

Jaga Jazzist, Mental Overdrive, Kim Hiortøy, The Whitest Boy Alive (Erlend Øye) og The Thing er blant artistene som har funnet seg et hjem på Smalltown, som også har plater av Sonic Youth-legenden Thurston Moore i katalogen.

«De som ser på platebransjen som noen få store, multinasjonale og kyniske selskaper, bør se nærmere på selskaper som dette. De er ikke drevet av profitthunger, men genuin kjærlighet til den musikken de utgir og formidler, og musikklivet hadde vært betydelig fattigere uten disse selskapenes innsats», heter det i pressemeldingen som er sendt ut av FONO.

HEDRET: I 2001 tok Joakim Haugland imot Spellemannsprisen på vegne av artisten Biosphere. Nå har han selv fått pris for sin innsats for norsk musikk. Foto: SCANPIX
HEDRET: I 2001 tok Joakim Haugland imot Spellemannsprisen på vegne av artisten Biosphere. Nå har han selv fått pris for sin innsats for norsk musikk. Foto: SCANPIX Vis mer