Han er platebransjens bjellesau

Startet plateselskap på soverommet. I dag får han bransjepris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Med små budsjetter, gi ut norsk musikk med høy kvalitet – og pushe dem til utlandet. Slik kan man i korte trekk oppsummere strategien til labelen Smalltown Supersound, som ble startet av flekkefjordingen Joakim Haugland i 1993. I dag får han den såkalte Bjellesauprisen fra de uavhengige plateselskapenes forening, FONO.

Dermed kan Haugland smykke seg med sauebjelle i tinn som håndfast bevis på at han har vist vei for norsk musikkbransje. Hans bevisførsel for at det faktisk er mulig å etablere seg som et viktig selskap i norsk musikkliv ved dyktighet og utholdenhet, er noe av det juryen hedrer 32-åringen for.

Ifølge Haugland selv ble selskapet drevet fra soverommet de første de åra. Men gjennom langsiktig arbeid har merkelappen Smalltown Supersound – og de seinere åra underlabelen Smalltown Superjazzz – blitt et sikkert tegn på at CD’n inni omslaget inneholder relevant jazz, elektronika eller samtidsmusikk.

Jaga Jazzist, Mental Overdrive, Kim Hiortøy, The Whitest Boy Alive (Erlend Øye) og The Thing er blant artistene som har funnet seg et hjem på Smalltown, som også har plater av Sonic Youth-legenden Thurston Moore i katalogen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer