STERKE DIKT: Øyvind Rimbereid har latt seg inspirere av kirkeorgelets metaforiske kraft i sin nyeste diktsamling.
Foto: Oddmund Lunde / Dagbladet
STERKE DIKT: Øyvind Rimbereid har latt seg inspirere av kirkeorgelets metaforiske kraft i sin nyeste diktsamling. Foto: Oddmund Lunde / DagbladetVis mer

Han er poesiens svar på femmilskongen Sverre Stensheim

Øyvind Rimbereid viser hvorfor han er blant Nordens mest sentrale poeter.

ANMELDELSE: Øyvind Rimbereid er langdistansediktets ubestridte mester i Norge, et poesiens svar på femmilskongen Sverre Stensheim.

Forfatteren som på nittitallet mente at å skrive poesi ikke lå for han, står nå frem som en av Nordens mest sentrale poeter på 2000-tallet.

Eget seminar
Flere yngre, toneangivende poeter har nevnt Rimbereid som en viktig inspirasjon når det kommer til å skrive lengre fortellende dikt, og dikt på dialekt. I kjølvannet av Rimbereids poetiske oppdagelser har den vitale poesien og de poetiske skapelsesberetningene fått et kraftig oppsving. Diktene hans diskuteres og debatteres, seinest i et to dager langt skandinavisk seminar om forfatterskapet, under Nordisk samtidspoesifestival.

For den som føler at dikt ofte kan være introverte og virkelighetsfjerne, burde Rimbereids poesi fungere som en god kur. Diktene hans er nysgjerrige forsøk på å koble seg til verden, språk, historie, landskap, filosofi.

Majestetisk åpning
Det har resultert i alt fra heimstavnsdiktning, sci-fi-dikt, dyremonologer og blomsterpoesi. Du kommer f.eks. til å se på en tulipan eller en hest på en helt ny måte etter å ha lest Rimbereids diktsamlinger «Herbarium» og «Jimmen».

I «Orgelsjøen» er motivet orgelet, og åpner majestetisk i skogene, hvor treets belger sammenliknes med orgelets piper, som «...blåser...sin oksygenerte musikk».

I neste dikt, «Hegels orgel», er parallellen den «hegelianske tankebelgen», før diktet tres gjennom
Wergeland, Bach og ut på Atlanteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er poesiens svar på femmilskongen Sverre Stensheim

Der, i linjer som:

Sjelens flukt gjennom luften
med de løpske elektrodenes fart.
Og fri, liksom med svalens/
elegante liv.

er Rimbereid på sitt mest poetisk storslåtte, og i «Orgelsjøen» høres han av og til ut som en Stein Mehren bare uten alt dilldallet.

Språkmusikk
Orgelsjøens mektigste tekst er «Orgelet som ikke finnes» som følger alle mulige bølger gjennom verden, mens linjene selv bølger seg elegant fram og tilbake nedover sidene. Det er en mektig beretning over det usynlige eller tilslørte, radiobølger, havbølger, fiskestimer, røntgenstråler, orgeltoner som stiger og synker, virvles sammen, oppstår, vokser, minker, forsvinner.

Rimbereids språkmusikk rommer alt fra elementærpartikler, svartfotalbatrosser, Demokrit og Hegel til Jim Morrison, Andy Warhol og Karl Marx. Verden lever virkelig i disse diktene!

Nye nøkler
Boka avslutter med et mer dempet dikt om den avdøde litteraturprofessor Atle Kittang. Etter endt lesning sitter alle disse verdensbølgene og virvlene igjen i kroppen.

Poesi = musikalitet + innsikt, skriver Jan Erik Vold. Der har du Rimbereid. Med poetens egne ord.

... Men enkelt vakkert er det
når det blåses i mørke åtte fot
orgelpiper av furu
og det høres ut som når
et gammelt tre blir felt
og det faller fra skogen,
faller fra treet.
som lyden av alt som faller...

«Orgelsjøen» føyer seg inn i et forfatterskap som fortsatt finner nye og underfundige nøkler til å åpne opp verden med.