STJERNE: Han tar ikke stor plass, men han var blant de aller største stjernene under Litteraturfestivalen på Lillehammer denne uka, illustratøren og barnebokforfatteren Shaun Tan. Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet
STJERNE: Han tar ikke stor plass, men han var blant de aller største stjernene under Litteraturfestivalen på Lillehammer denne uka, illustratøren og barnebokforfatteren Shaun Tan. Foto: Lars Eivind Bones/DagbladetVis mer

Han er verdens fremste barnebokforfatter

Men Shaun Tan lager egentlig bøkene sine for voksne.

LILLEHAMMER (Dagbladet): Du trenger ikke vite mye om barn for å lykkes som barnebokforfatter. Det er australske Shaun Tan et bevis på.

Han er Litteraturfestivalens — om ikke verdens — største barnebokstjerne.

I løpet av en snarvisitt på et knapt døgn, var han trekkplaster på tre arrangementer og én filmvisning på Lillehammer denne uka. Vi fikk en halvtime med mannen som vant både Oscar for beste animasjonsfilm («The lost tree»), og prestisjetunge Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA-prisen) som verdens beste barnebokforfatter i år.  

Skjønt, barnebokforfatter:
- For å være ærlig, så tror jeg at jeg har laget bøkene mine for voksne, sier Tan.

- Det er formatet bildebok som interesserer meg, ikke å skrive for barn. Å lese ei bildebok er litt som å gå på kunstutstilling. Jeg lurer ofte på hvorfor ikke flere lager bildebøker for voksne. Det hender at kunstnere prøver seg, men vi har ikke noe kommersielt system for det, mener han.

De surrealistiske bildene og abstrakte temaene i bøkene hans appellerer like mye til voksne, som til barn. Det bar publikumsoppslutningen på Lillehammer tydelig preg av.

Og selv forteller han at han ble overrasket da en av de første bøkene han illustrerte, «The Rabbits», feilaktig ble kategorisert som barnebok.

- Den benytter barnebokstrukturen til å fortelle en mørk historie, og er veldig abstrakt. Likevel viste det seg barn fikk de sterkeste opplevelsene av den. De leste den på et følelsesmessig nivå, forteller han.  

Først da begynte han å interessere seg for barn og hvordan de tenker. Selv har han ikke barn, bare to papegøyer som oppfører seg som de var det.

- Jeg vil inkludere alle lesere, både barn og voksne. Det er det ikke mange bøker som gjør.    

- Er det mulig?

SURREALISME: - Jeg er veldig tiltrukket av bilder av små figurer i rare landskaper, sier Shaun Tan. Her fra bildeboka «Det røde treet».
SURREALISME: - Jeg er veldig tiltrukket av bilder av små figurer i rare landskaper, sier Shaun Tan. Her fra bildeboka «Det røde treet». Vis mer

- Ja. Verden inkluderer alle. Fortellingene tilpasser seg hver enkelt leser. Folk takker meg for historiene jeg har gitt dem, men de forstår ikke at det er dem selv som er den kreative kraften, sier han.  

- Jeg prøver bare å være ærlig i arbeidet mitt. Det er egentlig en egoistisk måte å jobbe på. Jeg har aldri brydd meg om hvorvidt bøkene mine vil gjøre suksess, sier han.

Men det har de altså gjort. Av årets priser er det ALMA som henger høyest for ham. Oscar omtaler han som en «rar form for mediehendelse». Surrealistisk, som han sa i takketalen sin.

- Mens jeg stod der, tenkte jeg bare «Hva gjør jeg her?».

Det var en spesiell opplevelse for en fyr som sier han har brukt halve livet på å sitte alene i pysjen og pusle med sitt. Ironisk nok vant han med en film som handler om små ting ingen legger merke til.  

- Jeg er veldig tiltrukket av små figurer i rare landskaper, også når det gjeler andres kunst, sier han.

Selv om han nå definitivt blir lagt merke til, er han ikke helt fornøyd med statusen arbeidet hans har i hjemlandet.

- Barnebøker blir ikke sett på som virkelig litteratur i Australia. Jeg blir ofte spurt: «Har du ikke tenkt på å bli en ordentlig forfatter, eller å lage ordentlig kunst?»

Det får i så fall vente litt til. Først skal han lage en ny bildebok. Den kommer til å ha likhetstrekk med bøkene til norske Stian Hole, som han traff på Lillehammer, forteller han.

- Den skal handle om barn på sommerferie. Jeg har begynt å tenke at dette faktisk kan bli en bok for barn!