MIDT I STRØMMEN: Tidals redaksjonssjef Sveinung Rindal mener det er inspirerende og motiverende å ha Jay-Z (45) som eier. Denne uka kom rapperen og forretningsmannen på besøk sammen med kona Beyonce (33). Foto: Nina Hansen / Dagbladet
MIDT I STRØMMEN: Tidals redaksjonssjef Sveinung Rindal mener det er inspirerende og motiverende å ha Jay-Z (45) som eier. Denne uka kom rapperen og forretningsmannen på besøk sammen med kona Beyonce (33). Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Han fikk besøk av Jay-Z og Beyonce i lunsjen

Startet med musikkstreaming i 2010, ble global aktør.

(Dagbladet): Du går inn en unnselig port i handlestrøket i Grensen, entrer heisen i bakgården og får basstrykket fra digre, svarte høyttalere i fleisen når du kommer inn i kontorlandskapet.

Men bortsett fra stereoanlegget i ankomstområdet er det bare en plakatvegg i et hjørne og navnene å møterommene - oppkalt etter kjente konsertscener som So What, Vega og Apollo - som røper at det er musikk det dreier seg om for de vel 70 medarbeiderne som har sin arbeidsplass her.

Fra disse kontorplassene drives, utvikles og markedsføres strømmestjenesten Wimp og dens internasjonale speilbilde Tidal, som har røtter i det norsk-svenske teknologiselskapet Aspiro og den norske platebutikk-kjeden Platekompaniet, og ble kjøpt av rap-mogulen Jay-Z (45) for 464 millioner kroner tidligere i år.

Skapte kaos Tirsdag denne uka kom sjefen selv på besøk - med kona på slep, den ikke mindre celebre Beyonce (33), som også blogget et bilde sammen med de norske medarbeiderne.

- Ingen kommentar, sier redaksjonssjef Sveinung Rindal og kommunikasjonssjef Kristin Eldnes på absolutt alle spørsmål knyttet til besøket, som kom uten forvarsel og skapte umiddelbar trengsel og kaostilstander på gata utenfor.

- Hvorfor vil dere ikke si noe?

- Ingen kommentar, gjentar de.

Det som likevel er på det rene, er at Jay-Zs oppkjøp av det norske selskapet har høynet profilen mange hakk og nærmest over natta gjort det naturlig å nevne Tidal i samme åndedrag som globale merkenavn som Apple og Spotify.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De nye eierne har vært veldig motiverende og inspirerende. Det er stas å få jobbe med et så spennende lag, på tvers av landegrenser og kulturer, sier Rindal.

- Å få amerikanske eiere har dessuten gjort oss til en global aktør og satt oss på kartet. Det har hatt mye å si for omdømmet. Men for oss på kontoret er den mest konkrete endringen at det kommer flere mailer seint på kvelden, sier han.

Løfter fram nye artister Etter oppkjøpet har Tidal lansert flere nye tjenester og konsepter, som Tidal Rising, en ukentlig framløfting av fem artister i startgropa av karrieren; Tidal Discovery, som gir helt uetablerte og usignerte artister muligheten til å dele opp musikken sin; Og Tidal X, som gir brukerne bonuser som eksklusive konsertbilletter, artistmøter, og streamede spesialopptredener.

- Utviklingen av nye konsepter skjer i et teamwork med amerikanerne. Det kommer mye positivt ut av at begge sider jobber med kvaliteten, sier Rindal, som har vært med på reisen helt siden Platekompaniet begynte å selge mp3-filer og fant ut at framtida lå i streaming.

- Men en ordning som Tidal Rising har vi egentlig hatt på Wimp helt siden starten i 2010. Det å finne og presentere nye artister på vei opp er noe vi brenner for, sier Rindal, og trekker fram debutanten Aurora, hvis nye EP ble den mest spilte plata på tjenesten i Norge i forrige uke.

- Hva har dere å tjene på å løfte fram uetablerte artister?

- Det befester oss som en seriøs musikkleverandør, og vi merker at folk er opptatt av å finne noe nytt - det kan bare være vanskelig, når man går inn i en strømmetjeneste og ikke vet hvor man skal starte. Og så gir det oss et stort nettverk i musikkbransjen, som knapt kan undervurderes når du sitter i kalde Oslo og jobber mer og mer globalt, sier Rindal.

Dropper ikke Wimp Wimp-navnet - som beklageligvis betyr «pyse» på engelsk - ble kjapt innarbeidet i 2010, men hadde neppe blitt valgt hvis blikket den gang var hevet ut over det skandinaviske markedet. Derfor er det «Tidal» som gjelder i utlandet, uten at selskapet ser ut til å ha noen hast med å begrave den opprinnelige appen.

- Vi stenger ikke Wimp så lenge vi har mange fornøyde kunder og det er merkenavnet det er størst kjennskap til, sier redaksjonssjefen.

Nylig startet konkurrenten Spotify utrullingen av en stor make-over, med nytt design, flere nye tjenester og et nytt fokus på video. Det har så langt ikke utløst noen panikk i kontorlokalene i Grensen.

- Vi konkurrerer med Spotify, men er likevel forskjellige, og jeg synes konkurransen er mindre synlig nå enn for noen år siden. Å synkronisere musikken med joggetrinnene dine er ikke høyt på vår prioriteringsliste, men vi lar oss inspirere av dem, slik som de blir inspirert av oss, sier Sveinung Rindal.

Også Wimp og Tidal har etterhvert et stort videobibliotek, og har eksperimentert med såvel podcaster og filmpremierer som overføring av konserter - ja, til og med boksekamper.

- Uten at vi har noen konkrete planer vil det nok bli mer av slikt. Fremtidens underholdningstjenester vil benytte alle muligheter og kombinere det i ei pakke. Uten at jeg skal si at vi skal ta opp kampen med Netflix med det første, sier Rindal.