FUNFACT: Flu Hartberg tegner karakterenes reise gjennom et utbombet Oslo etter en rute på Google maps. Og gir hint om ruta underveis i serien. Foto: Sveinung U. Ystad / Dagbladet
FUNFACT: Flu Hartberg tegner karakterenes reise gjennom et utbombet Oslo etter en rute på Google maps. Og gir hint om ruta underveis i serien. Foto: Sveinung U. Ystad / DagbladetVis mer

Han gir kommentarfeltet rett

Hva om muslimene sprengte hele Oslo, slik alarmistene frykter? Flu Hartbergs serieunivers i Dagbladet utforsker de politiske ytterlighetene i Norge.

- Et lite øyeblikk tenkte jeg at dere kom til å legge ned hele greia, sier Flu Hartberg.

Tegneserieskaperen snakker ikke om Dagbladet, men om sin egen tegneserieroman som publiseres episodevis hver lørdag i avisa. Et pionerprosjekt som kom i stand for å forsøke å dyrke fram en sjanger som har kommet litt i skyggen av den store veksten i stripeformatet.

Les alle episodene her på Dagbladet.no/pluss/kultur

- Jeg holdt på med en annen tegneserieroman, og nå kunne jeg legge den på is. Det har jeg gjort mange ganger, men nå har jeg lagt den skikkelig på is. Det var ganske deilig, sier Hartberg.

I stedet begynte han altså å lage en historie for Dagbladet. Om en hissig kommentarfeltskribent som får rett, tilsynelatende. Oslo blir bombet, nesten alt liv tilintetgjort. Men virkeligheten truet med å innhente serien da terrortrusselen kom på seinsommeren, og landet ble satt i alarmberedskap.

Bombe hele greia
- Det var terroralarm i Norge, og islamister som sto bak den påståtte trusselen.

- Du var redd for at serien din ble upassende?

- Jeg er inspirert av den frykten som ligger der i utgangspunktet. Jeg vurderte først å tegne at bare en liten del av byen var bombet, men det føltes feil å la det være bakteppet. Regjeringsbygget, for eksempel. Da var det bedre å bombe hele byen. For poenget er ikke bomba, men de to hovedpersonene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Moderator», som serien heter, er vel en slags komisk iscenesettelse av de politiske ytterlighetene i Norge i dag. Så langt i serien er de representert ved hovedpersonen, nettdebattanten Jarle, og sykkelsosialisten Ludvig. Som ved en tilfeldighet er blitt ledsagere i et postapokalyptisk Oslo, og krangler om Israel/Palestina-konflikten, muslimer og alt annet som er klassisk mat for kommentarfeltet. Flu Hartberg dypper tusjpennen ned i samfunnsdebatten, og koser seg. I en scene nekter først sykkelsosialisten i den bombesprengte ødemarken å spise en hermetikkboks med mais fordi den er produsert i Israel, så fordi den ikke er økologisk.

Utgangspunktet for serien var en nysgjerrighet på kommentarfeltskribentene. Før 22. juli fikk harn fikk en sint mail fra en som kalte seg «Anders», etter at han hadde tegnet en ganske karikert kommentarfeltskribent i tegneseriespalta «Fagprat». Den viste en pleietrengende, ung mann som skrev innvandrerhets med skrivefeil.

Nysgjerrig
- Det er en kategori mennesker som jeg blir nysgjerrig på. Hvorfor de er som de er, og hvordan de er i virkeligheten. Jeg har tenkt på den mailen i etterkant av 22. juli, og jeg aner jo ikke om det er samme «Anders». Men brevskriveren hadde jo samme hovedteori som mange av de andre: Jens Stoltenberg har sluppet inn for mange innvandrere, og nå er det snart muslimene som rår. Det kunne jeg gjerne gjøre narr av, men en dag kom jeg til å angre, sier Hartberg og legger til:

MODERATOR: Episoden nr 19. I morgen kommer episode 21 på trykk, men du kan allerede nå lese den på Dagbladet pluss/kultur.
MODERATOR: Episoden nr 19. I morgen kommer episode 21 på trykk, men du kan allerede nå lese den på Dagbladet pluss/kultur. Vis mer

- 22. juli viste jo at ikke bare de tok feil, men de tok 180 grader feil. De skulle sett seg selv i speilet. De ropte ulv-ulv, og så var det de som var ulven.

Poenget med serien var å gi en slik person rett. Sant å si reagerer hovedpersonen med fatning.

- Ja, det føltes naturlig at han tok det på den måten. Med stoisk ro. Litt sånn: «hva var det jeg sa». Men så har han jo sosialisten der, og han gir seg ikke. Så de har en diskusjon å ta.

Flau over venstresida
Dynamikken i serien er helt avhengig av en viss politisk vingling.

- Jeg er opptatt av politikk, og har beveget meg på venstresida. Men jeg kan bli ganske flau av venstresida, også. Utopier og prinsipper, tankegods som ikke virker i hverdagen. Litt sånne krampaktige symbolsaker. Mens høyresiden kanskje har gode løsninger på hverdagslige ting, som ikke er så lurt i det lange løp, sier han og fortsetter:

- Alle får jo Frp-følelser, som når sykkelen din blir stjælt. Da tenker du at «den sykkelen hadde ikke blitt stjælt hvis vi ikke hadde hatt noen innvandrere eller junkier». Men så kommer du etterhvert til den slutningen at du kan ikke fjerne alle innvandrere og junkier bare fordi sykkelen din ble stjælt.

Den politiske situasjonen i serien er heller ikke helt avklart. Det henger høyteknologiske helikoptre i luften, som dreper sivilister. Er det islamister?

- Det er mange ulike veier serien kan ta. Jeg har planer for hvordan den skal utvikle seg, men jeg skaper den fra uke til uke.

- Hvorfor har du lagt den til postapokalypsen?

- Postapokalyptisk shit, det får jeg aldri nok av. Det er en utømmelig kilde.