JULEKORT: Pushwagner lagde og sendte ut flere hundre signerte julekort til venner og gallerier fra galleriet Tjuvholmen
         Foto: Nina Hansen
JULEKORT: Pushwagner lagde og sendte ut flere hundre signerte julekort til venner og gallerier fra galleriet Tjuvholmen Foto: Nina HansenVis mer

Pushwagner

- Han har en enestående posisjon i norsk kunst

Kunst-Norge sørger over popkunstneren Pushwagners død.

(Dagbladet): - Han hadde problemer med stemmebåndet og dårlige lunger, så viste det seg at han hadde fått kreft med spredning, sier Pushwagners agent, Stefan Stray til Dagbladet.

Dagbladets kunstkritiker Arve Rød omtaler Pushwagner, som døde av kreft etter kort tids sykeleie natt til i dag, som Norges eneste popkunstner.

- Pushwagner har en enestående posisjon i norsk kunst. Seint i karrieren opplevde han også internasjonal anerkjennelse, blant annet ble han plukket ut til biennalene i Berlin og Sydney i 2008, sier kunstkritiker Rød.

En åpenbaring

- Pushwagner var på sett og vis også Norges eneste egentlige popkunstner. Han kom litt senere enn de såkalte «Gras-kunstnerne» på 60-tallet, som var inspirerte av amerikansk popkunst. Gras-bevegelsen ble raskt ganske politisert og endimensjonal, sier Rød og legger til:

- Men Pushwagner var mer vill, mer eksistensiell og tvetydig i sitt uttrykk.

Selv så Rød Pushwagners utstilling på Kunstnernes Hus i 1997 og omtaler de svære maleriene hans som en åpenbaring.

En tragisk historie

- Siden gikk han litt i glemmeboka, og gikk vel også mer eller mindre til grunne som menneske. Det er en tragisk historie, sier Rød.

Men Terje «Pushwagner» Brofos arbeidet videre til siste slutt.

- Pushwagner fikk sin oppreisning ved å bli velbeslått kjendiskunstner. Kvaliteten på det han gjorde gikk vel samtidig ned, men han fikk nyte godt av å se sine beste arbeider få den heder de fortjener, sier Rød.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ååå, er det sant

Kunstner Willibald Storn blir stumt da Dagbladet ringer for å få en kommentar på at Pushwagner er død.

- Ååå, er det sant. Nei, nei, nei, stønner Storn i telefonen.

- Herregud. Vi var ledig gode venner, hang sammen som erteris. Hans kunst er ikke akkurat min greie, men han gjorde gode ting - og «Sun City» er fantastisk, sier Storn.

GODE VENNER: Kunstner Willibald Storn og Pushwagner var gode venner, og hang ifølge Storn sammen som erteris. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
GODE VENNER: Kunstner Willibald Storn og Pushwagner var gode venner, og hang ifølge Storn sammen som erteris. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Han mener at forfatteren Axel Jensen på 60 tallet formet Terje Brofos til den han ble som Pushwagner.

- Axel betydde mye for Pushwagner. Uten Axel ville ikke Pushwagner ha vært den han er i dag, sier Storn.

- Pushwagner var fordomsfri

Vebjørn Sand minnes Pushwagner med stor respekt. Sand møtte ham et par ganger på 80-tallet, da han var ung student på Kunstakademiet.

- Jeg er en figurativ kunster, men jeg husker godt hvor fordomsfri han var, sier Vebjørn Sand.

De to-tre gangene Sand møtte Pushwagner, var på 80-tallet, lenge før Pushwagner ble kjent. Den unge kunststudenten møtte Pushwagner på Akademiet, og har gode minner om møtet med ham.

- Kraft og farger

- Han var kjent i kunstnermiljøet, men ikke blant folk flest. Det var før han ble Pushwagner. Det som imponerer og forbløffer meg mest, er hvordan den lille spede mannen kunne uttrykke seg med slik energi, kraft og farger, sier Sand.

Kunsthistorieprofessor Øivind Storm Bjerke ved Universitetet i Oslo sier at Pushwagner var en av de mest typiske popkunstnerne i Norge.

VENNER: Pushwagner og agent Stefan Stray samarbeidet i mer enn 35 år. Foto: Nina Hansen
VENNER: Pushwagner og agent Stefan Stray samarbeidet i mer enn 35 år. Foto: Nina Hansen Vis mer

- Han hentet impulser fra tegneserieformatet spesielt, og løftet det over på galleriveggen, sier Storm Bjerke til Dagbladet.

- Usnobbete i uttrykket

- Hans store betydning lå i hans evne til å kommunisere med et bredt lag av folk. Han klarte å alminneliggjøre kunst for folk, det ble en del av hverdagen. Han er usnobbete i uttrykket. Folk kunne også kjenne seg igjen i den lille mannen som bokstavelig talt blir pushet rundt, sier Storm Bjerke.

- Er det god kunst?

- Den er interessant og visuelt veldig slående. Han har en vanvittig kommunikasjonsevne gjennom formen sin, sier Storm Bjerke.

Han sier at samarbeidet med forfatter Axel Jensen var viktig for Pushwagner, og at hans viktigste verk var «Soft City».

- En god venn er borte

Kunstner Unni Askeland kjente Pushwagner. I en tekstmelding til Dagbladet kommenterer Askeland dødsfallet slik:

- Hva skal jeg si. En fantastisk kunstner og god venn er borte.

- Mye forsvinner med ham. En glede og villskap som ingen andre har. Vi hadde en helt spesiell kontakt. Han var òg så stolt av datteren sin. Sist jeg så han, var hun med og spiste middag på Bølgen og Moi på Tjuvholmen. Nå gleder jeg meg til neste utstilling i Kunsthall Oslo. Han blir savnet, formulerer hun.