Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Han sa nei til 60 millioner kroner

- Trenger dem ikke, sier spill-forsker.

(Dagbladet.no): Den japanske vitenskapsmannen Ryuta Kawashima har fått et kjent navn takket være Nintendos nylige satsing på «læringsspill».

Spillserien «Dr. Kawashima\'s Brain Training» på Nintendo DS har solgt over 17 millioner kopier på verdensbasis, noe som har gitt royalty-inntekter på 2,4 milliarder yen - rundt 120 millioner kroner.

- Ikke et eneste yen har havnet i mine lommer. Alle i familien min er sinte på meg, men jeg sier til dem at dersom de vil ha penger må de ut og tjene dem selv, sier den 44-årige professoren til AFP.

Gir avkall

Kawashima bekjenner i intervjuet at han er en arbeidsnarkoman, og at han ikke har tid til å spille spill. Det han bruker mest tid på, er forskning som kan komme Japans stadig økende eldrebefolkning tilgode.

Ifølge reglene til Kawashimas arbeidsgiver, Tohoku-universitetet i den nordlige byen Sendai, kunne han selv innkassert halvparten av royalty-pengene - altså 60 millioner kroner. Resten ville gått til universitets forskningsprosjekter.

Men Kawashima velger altså å gi avkall på sine royalty-penger, og lar alt tilfalle universitetet.

Jobb som hobby

VIL BARE FORSKE: Mannen bak «Brain Training»-spillene, Dr. Kawashima, vil ikke ha royalty-pengene fra spillsalget - han vil i stedet la pengene gå til forskning. Foto: AFP / SCANPIX
VIL BARE FORSKE: Mannen bak «Brain Training»-spillene, Dr. Kawashima, vil ikke ha royalty-pengene fra spillsalget - han vil i stedet la pengene gå til forskning. Foto: AFP / SCANPIX Vis mer

I intervjuet med AFP blir Kawashima spurt hvorfor han ikke bare tar pengene, og flytter med sin kone og deres fire barn til en sydhavsøy.

- Å høre dette kan kanskje overraske deg, men min hobby er å jobbe. Dessuten vet jeg ikke hva jeg ville gjort der. Hvis jeg hadde ledig tid, ville jeg bare drevet med forskning, sier Kawashima som svar.

Begrenser spilling

Det har vært flere som har rettet kritikk mot Kawashimas spill, og mener det ikke er bevist at man kan «trene opp hjernen» ved å løse logiske gåter i spillene hans.

Han vet selv ikke om spillene har hatt en effekt på ungers hjernekapasitet, men har på tross av å ha solgt bøtter av spill satt spillgrenser for sine fire sønner mellom 14 og 22.

- Det som er skummelt med spill er at du kan slå ihjel så mange timer som du bare ønsker. Jeg tror ikke spill er farlig i seg selv, men det gjør at unger ikke gjøre de de burde gjøre - som å studere og kommunisere med familien, sier han.

Kawashima samarbeidet forøvrig nylig med Toyota for å gjøre det tryggere for eldre å kjøre bil.

«TRENER HJERNEN» Ved hjelp av små øvelser skal Kawashimas spill «trene opp hjernen».
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media