SPILLES I NORGE OG DANMARK: Den danske regissøren Christian Lollike og skuespiller Olaf Højgaard (t.h.) står bak monologen som er basert på Anders Behring Breiviks manifest. Højgaard går på scenen som Behring Breivik i oktober, 2012. Foto: Martin Lehmann/Politiken/Stella Pictures
SPILLES I NORGE OG DANMARK: Den danske regissøren Christian Lollike og skuespiller Olaf Højgaard (t.h.) står bak monologen som er basert på Anders Behring Breiviks manifest. Højgaard går på scenen som Behring Breivik i oktober, 2012. Foto: Martin Lehmann/Politiken/Stella PicturesVis mer

Han skal spille Anders Behring Breivik

Olaf Højgaard skal stå på scenen med terroristens manifest i både Norge og Danmark.

(Dagbladet): Da det ble kjent at den danske regissøren Christian Lollike ville sette opp en monolog basert på Anders Behring Breiviks manifest, vakte det sterke reaksjoner blant de pårørende. I går kunne NRK Kulturnytt melde at stykket blir satt opp også i Norge.

Mannen som skal framføre Breiviks manifest er skuespilleren Olaf Højgaard. Han ble uteksaminert fra Århus Teaters Elevskole i 2002, og fikk blant annet skryt av den danske avisa Politiken for sin rolle i stykket «Kødkarusellen» i 2009.

Det var opprinnelig planlagt at Breivik-monologen, som har fått navnet «Manifest 2083», skulle ha premiere i København 23. august på CaféTeatret. Det er nøyaktig ett år, én måned og én dag etter terrorangrepet.

- Gode grunner Men nå viser det seg at det har blitt besluttet at monologen skal utsettes.

- Vi planlegger nå at stykket skal ha premiere i oktober, sier kommunikasjonsansvarlig ved CaféTeatret, Jeanette Kruse, til Dagbladet.

Hun ønsker foreløpig ikke å gå inn på de konkrete årsakene til at stykket utsettes.

- Det er gode grunner til det, og dette er positive grunner, sier Kruse.

- Undersøker tankegods Nå skal altså den samme Breivik-monologen også settes opp på Dramatikkens hus i Oslo, med den samme Olaf Højgaard som Anders Behring Breivik. Kunstnerisk leder Kai Johnsen håper at stykket kan bli ett av mange bidrag til å forhindre liknende terrorhandlinger i framtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg tror teateret er et verktøy som kan brukes til å undersøke det underliggende tankegodset, sier Johnsen til Dagbladet.

Da Dagbladet snakket med ham mandag formiddag hadde han allerede mottatt kritiske eposter fra privatpersoner. Johnsen forstår at folk kan oppleve oppføringen av monologen som å «pirke i et åpent sår».

- Men det vil også være de som mener at det er relevant undersøke disse problemstillingene, også på en kunstnerisk måte, sier han.

Respekterer kritikk Støttegruppen for 22-juli har også uttalt seg kritisk om det danske prosjektet, men Johnsen har ikke tatt stilling til om de vil gå i dialog med de pårørende under utviklingen av stykket.

-Det finnes argumenter både for og imot. Jeg mener at det må gå an å forholde seg kritisk, undersøkende og analytisk til denne saken uten at det må filtreres gjennom de pårørendes holdninger og syn. Men jeg kan forstå en hver kritisk holdning, og det skal vi vise stor respekt og varsomhet.

Olaf Højgaard og Christian Lollike ønsker foreløpig ikke å uttale seg om stykket.

- ET VERKTØY: Kunstnerisk leder på Dramatikkens hus i Oslo, Kai Johnsen, håper at Breivik-stykket kan bidra til å forhindre liknende terrorhandlinger i framtiden. Foto: Heiko Junge / SCANPIX .
- ET VERKTØY: Kunstnerisk leder på Dramatikkens hus i Oslo, Kai Johnsen, håper at Breivik-stykket kan bidra til å forhindre liknende terrorhandlinger i framtiden. Foto: Heiko Junge / SCANPIX . Vis mer