NÆRT SAMARBEID OG VENNSKAP: Hubert de Givenchy og Audrey Hepburn var begge av adelsslekt, men sto bak en stil som var svært innflytelsesrik i de opprørske sekstiårene. Foto: AP/Scanpix
NÆRT SAMARBEID OG VENNSKAP: Hubert de Givenchy og Audrey Hepburn var begge av adelsslekt, men sto bak en stil som var svært innflytelsesrik i de opprørske sekstiårene. Foto: AP/ScanpixVis mer

Hubert de Givenchy (1927-2018):

Han skapte århundrets mest ikoniske look. Nå er han død

Hubert de Givenchy ble berømt gjennom samarbeidet med Audrey Hepburn

Kommentar

Det var mange grunner til at moteskaperen Hubert de Givenchy, som døde i helgen i en alder av 91 år, skilte seg ut. Det var delvis på grunn av den lett intimiderende høyden hans – Givenchy målte 198 centimeter på strømpelesten. Det var også på grunn av den fornemme bakgrunnen. Hubert var sønn av markien av Givenchy og et skudd av en gammel adelsslekt, som ikke hadde for vane å se sine sønner forsvinne inn i en sky av silke og sateng.

De overtalte ham til å begynne å studere juss, før han lot juridikum være juridikum og fulgte sitt egentlige kall. Men mest av alt ble Givenchy kjent for de rene, elegante linjene i klærne han laget. De gjorde at han i ung alder ble tatt under vingene til moteskapere som Cristobal Balenciaga og Elsa Schiaparelli, de ga ham selvtillit til å starte sitt eget motehus i 1952, og de brakte en ung, stigende stjerne ved navn Audrey Hepburn til studioet hans en dag i 1953.

IKONISK: Audrey Hepburn i Givenchy i "Breakfast at Tiffany's" fra 1961.
IKONISK: Audrey Hepburn i Givenchy i "Breakfast at Tiffany's" fra 1961. Vis mer

Givenchy hadde bare blitt fortalt at en «Miss Hepburn» ønsket å treffe ham. Han forventet filmikonet Katharine Hepburn, og skjønte ingenting da den 24-år gamle, pikeaktig utseende Audrey valset inn i jeans. Men Hepburn var en svært bevisst merkevarebygger og i ferd med å bli en kraft i Hollywood: Hun hadde gjort stor suksess med «Roman Holiday» samme år og så nå etter noen som kunne designe kostymene hennes i den romantiske komedien «Sabrina» (1954). Møtet ble begynnelsen på et tett samarbeid og et nært vennskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hepburns smale figur, som så mange forsøkte å etterligne, var et resultat av at hun hadde vært underernært under 2. verdenskrig, da hun og familien bodde i det okkuperte Nederland. Hun hadde en rekke helseplager senere i livet på grunn av disse årene, og flere komplekser for utseendet. Hun lot seg knapt avbilde i klær fra et annet hus enn Givenchy. «Når jeg tar dem på, føler jeg meg beskyttet», sa hun om kreasjonene hans. Samarbeidet fikk sitt mest ikoniske utslag i «Breakfast at Tiffany’s» (1961), der Hepburn spilte den famøse Holly Golightly. Bildene og filmplakaten som forestiller Hepburn, i en enkel, smal, sort Givenchy-kjole og et tungt halskjede, på vei for å drikke kaffe og kikke inn av vinduene til juveleren Tiffany’s, er blant de mest gjenkjennelige fra 1900-tallets populærkultur.

GJENKJENNELIG: Audrey Hepburn i Hubert de Givenchys originalantrekk i "Breakfast at Tiffany's". Foto: AP/Scanpix.
GJENKJENNELIG: Audrey Hepburn i Hubert de Givenchys originalantrekk i "Breakfast at Tiffany's". Foto: AP/Scanpix. Vis mer

I Truman Capotes roman, som filmen er basert på, stikkes det ikke under stol at Holly er en eskortepike. I filmen er Hollys levebrød nervøst tåkelagt, og kostymene bidro til at skikkelsen ble opplevd som chic og rampete snarere enn tvilsom. Givenchy og Hepburn, som begge var adelige – Hepburns mor var baronesse – skulle sammen skape en type look som ironisk nok skulle bli toneangivende for de opprørske sekstiårene. Givenchy var motstander av skulpturaktige kjoler som krevde korsetter og snøring. Som gutt hadde han fått fråtse i bestemorens stoffsamling, og han var sterkt opptatt av at designeren både måtte respektere stoffet han jobbet med og figuren til kvinnen han skulle kle opp, og ikke vri noen av delene inn i unaturlige fasonger. Mot slutten av femtiårene gjorde han suksess med sin «sekkekjole», som var løs i livet, men kort, og trakk oppmerksomheten mot kvinnenes ben snarere enn andre former.

Hepburns filmer gjorde ham til et stort navn i USA, og han fikk snart mange velstående kunder der. Kunstsamleren og sosietetsfruen Bunny Mellon skal ha bedt ham om å lage klærne hun skulle jobbe i hagen med. Det dempet ikke akkurat interessen da Givenchy kledde opp Jackie Kennedy under den amerikanske presidentens statsbesøk i Frankrike i 1961, reisen som gjorde henne til et moteikon og fikk president John F. Kennedy til å bemerke at han selv først og fremst ville bli husket som mannen som ledsaget Jackie Kennedy til Paris.

Blant Givenchys andre kunder var Elizabeth Taylor, Maria Calles og Grace Kelly, og han sto bak den sorte kjolen som Wallis Simpson, hertuginnen av Windsor, brukte i begravelsen til ektemannen, den fordums kong Edward VIII av England. Men det var Audrey Hepburn han bestandig trakk frem, og huset hans utenfor Tours, som han trakk seg tilbake til etter at han solgte motehuset i 1988 og pensjonerte seg i 1995, var fylt av bilder av henne.

Hubert de Givenchy var ikke glad i å lufte verken sterke meninger eller sterke følelser, men han kunne iblant sukke over det han opplevde som påfunn fra nye designere, som fikk dem til å lage fikse kreasjoner uten å ta stoffet egenskaper innover seg. Det var også følelsen av å ha stoff mellom hendene hver dag som han, på sine eldre dager, medga at han savnet.