TRAILER: Ny Star Wars-film nærmer seg. Vis mer

Tok over regien på «Solo: A Star Wars Story»:

- Han Solo lever i gråsonen

Ron Howard (62) hoppet inn da de opprinnelige regissørene fikk sparken.

NY GENERASJON: Alden Ehrenreich spiller Han Solo i «Solo: A Star Wars Story». FOTO: Lucasfilm / AP / Scanpix
NY GENERASJON: Alden Ehrenreich spiller Han Solo i «Solo: A Star Wars Story». FOTO: Lucasfilm / AP / Scanpix Vis mer

CANNES (Dagbladet): Det er aldri fredelig i den galaksen langt, langt unna, og det var heller ikke pur harmoni under innspillingen av «Solo: A Star Wars Story», den påkostede filmen om Han Solos unge år. Midtveis i innspillingen fikk regissørene Phil Lord og Chris Miller sparken, og inn kom veteranen Ron Howard (64). Nå er det hans navn som står på rulleteksten, og det er han som må svare når Dagbladet spør: Hva må Han Solo ha for å være Han Solo?

DREVEN: Veteranregissør Ron Howard (62) mener at wookies, her ved Chewbacca, er nødvendige i en «Star Wars»-film. Foto: Anthony Harvey / Rex / Shutterstock / Scanpix
DREVEN: Veteranregissør Ron Howard (62) mener at wookies, her ved Chewbacca, er nødvendige i en «Star Wars»-film. Foto: Anthony Harvey / Rex / Shutterstock / Scanpix Vis mer

- Han må være litt eplekjekk, sier Howard.

- Han må ha stor selvtillit og være en våghals. Men samtidig må det være noe paradoksalt der, en dobbelthet. Han Solo bor i gråsona. Situasjonen fremstår ikke som sort eller hvit for ham.

Tvil og lengsel

Det var Harrison Ford som gjorde rollen som Han Solo legendarisk da «Star Wars»-sagaen begynte for over førti år siden. I den nye filmen spilles han av unge Alden Ehrenreich.

- Han Solo kjemper bestandig med kombinasjonen av bravado og mot på den ene sida, og tvilen og lengselen etter å knytte seg til andre mennesker på den andre sida, sier Howard.

IKONISK: Harrison Ford (t.h.) spilte Han Solo mot Mark Hamill som Luke Skywalker og Carrie Fisher som prinsesse Leia. Foto: AP / Scanpix
IKONISK: Harrison Ford (t.h.) spilte Han Solo mot Mark Hamill som Luke Skywalker og Carrie Fisher som prinsesse Leia. Foto: AP / Scanpix Vis mer

- Han har problemer med å stole på folk. Og så tror jeg det er sjarmerende at han er kjekk og dyktig og har gode instinkter når noen skyter på ham, men samtidig gjør feil, og ikke alltid er den smarteste fyren i rommet. Likevel er han villig til å kaste seg fullt og helt inn i farlige situasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Må ha wookies

- Og hva må en «Star Wars»-film ha for å være «Star Wars», og ikke bare bli nok en film fra verdensrommet?

- Vel, den må ha wookies, smiler Howard.

I «Solo: A Star Wars Story» er det den skyhøye finnen Joonas Suotamo som gestalter Chewbacca, wookien over alle.

- Men det er snakk om en kultur, sier Howard.

- I «Star Wars» omgås mennesker, droider og romvesener på en spesifikk måte. Det må man ære. Jeg nærmet meg dette som om jeg skulle fortelle en sann historie. Jeg ville få det kulturelle til å stemme. Det må være en en bestemt følelse av hvordan det skal være ute i galaksen.

I den nye filmen hadde Howard en ambisjon om at publikum skulle oppleve så mye som mulig av det som skjedde som slik det fortoner seg for Han Solo selv, og former ham som skikkelse.

- Det interessante i scenene skulle være hvordan det satte Han på prøve, hvordan det overrasket ham, eller belyse forskjellen mellom det han drømmer om og det som faktisk skjer, retningen han tror han beveger seg i og den egentlige retningen.

Liv og død

Han ser på «Solo: A Star Wars Story» som en film om jakten etter frihet.

- Du ser det i Han selv. Så møter han mange andre skikkelser og alle har sine egne undertrykkere som de forsøker å overvinne.

I denne filmen er det ingen storpolitikk, og ingen krig, ulikt de klassiske «Star Wars»-filmene.

- Men det er en idé om at individet undertrykkes, at håpet undertrykkes.

Howard beskriver seg selv som fan av «Star Wars»-filmene, men ikke noe vandrende leksikon.

- Men underveis ble jeg klar over hvorfor så mange liker å se disse filmene mer enn én gang. De har en unik kombinasjon av humor og oppriktighet, for alle tror på det som skjer, det er snakk om liv og død for dem. De må streve med moralske dilemmaer. De vil at verden skal være enkel, men den er ikke det, den kludres til av begjær og familiebånd.

Toner ned striden

Samtidig, mener Howard, er det en følelse i filmene som er spesiell for filmmediet.

- Det har å gjøre med måten de tar deg fra sted til sted på. Alle filmene har brakt kunstformen videre, visuelt eller lydmessig.

Konflikten mellom produsentene og de opprinnelige regissørene toner han ned.

- Jeg var ikke vitne til noe av det som skjedde. Jeg kom ombord fordi jeg likte manus, og Lord og Miller var fulle av respekt og forståelse. Jeg var enig i mange av avgjørelsene deres og beholdt mye av det de hadde gjort.

TRAILER: Den nyeste i «Star Wars»-segmentet. «Solo: A Star Wars Story» handler om Han Solos unge år. Filmen er r... Vis mer