FIKK FØRST IKKE ÆREN: Mange trodde først at Banksy var mannen bak symbolet. Foto: NTB Scanpix / Daniel Arnold
FIKK FØRST IKKE ÆREN: Mange trodde først at Banksy var mannen bak symbolet. Foto: NTB Scanpix / Daniel ArnoldVis mer

Han tegnet terrorsymbolet som samler en hel verden

Jean Jullien vil ikke ha penger eller berømmelse, og bryr seg ikke om at en annen kunstner først fikk æren.

(Dagbladet): Blant de mange tusen sympatierklæringene ytret på sosiale medier etter terrorangrepet i Paris i helga ble ett stående som selve symbolet på angrepene: Et fredstegn fusjonert med Eiffel-tårnet.

Symbolet ble laget av den unge kunstneren Jean Jullien, tegnet for hånd med ustø penn kort tid etter terroren. Jullien delte bildet på sin Facebook, sammen med bildeteksten «Peace for Paris» - fred for Paris.

I løpet av få timer ble tegningen spredd på sosiale medier og delt over 45.000 ganger, og brukes av blant annet Dagbladets mandagsavis som selve symbolet på terrorhandlingene. Alle verdens medier benytter seg også av bildet, og det samme gjør pårørende i Paris.  

Tegner vanligvis humor Jullien forteller avisa The Daily Telegraph at han straks grep pennen etter å ha sett nyhetssendingene fra terrorangrepet.

- Det var min første reaksjon. Vanligvis tegner jeg bilder som skal få folk til å le, og kommunisere noe morsomt. Denne gangen ønsket jeg å kommununisere noe som gjorde meg og alle rundt meg veldig opprørt. Det var min måte å reagere på, og mitt ønske om å vise behovet for fred og solidaritet i møte med en katastrofe som dette, sier Jullien.

32-åringen fra Nantes er grafisk designer med base i London. Jullien har blant annet jobbet tett med The New Yorker, The Guardian og New York Magazine. 

Banksy fikk æren Bare noen få minutter etter han delte bildet på Facebook, gikk det viralt. Tidlig antok mange at det var den kjente gatekunstneren Banksy som sto bak symbolet, etter en falsk Banksy-konto på Twitter delte bildet.

Den ekte Banksy avviste dette lørdag morgen ved å presiere på sin webside athan ikke er på sosiale nettmedier som Facebook og Twitter.

At han først ikke fikk æren for tegningen hele verden nå kjenner til, opptar ikke Jean Jullien.

Vil ikke ha penger - Jeg brydde meg ikke om det. Dette er ikke tid for å påberope seg eierskap eller setter prislapper på noe. Dette er ikke en tid for å bry seg med sånne ting. Jeg ville ikke promotere meg selv eller selge meg selv. Bildet er ment til å kunne brukes fritt av alle, sier han.

Selv om kunstneren nå omtales i en rekke store verdensmedier, og kan stå overfor sitt definitive gjennombrudd, sier Jean Jullien at han ikke føler noe glede over symbolet.

- Jeg skulle ønske jeg kunne si at det føles flott, men omstendighetene tatt i betraktning så kan jeg ikke det. Jeg er sjokkert, jeg er sinna og jeg er trist. Det er den mest forferdelige måten mitt arbeid kan få oppmerksomhet på, avslutter han.

Kunst i krisetider Kunstekspert Gunnar Krogh-Hansen ved Oslo Kunsthandel sier kunsten har en unik evne til å billedlegge følelsene våre - også etter traumatiske hendelser.

- Kunstnere klarer veldig ofte å gjenkjenne følelser vi alle går rundt med. Uten at det kan forklares intellektuelt, så går det en snarvei for mange kunstnere, og de har en evne til å billedlegge følelsene våre, og måten mennesket opplever og ser en hendelse, sier Krogh-Hansen til Dagbladet.

Han sier derfor at kunst er viktig i etterkant av hendelser som den i Paris. 

- Ja, fordi kunsten ofte klarer å skape et symbol som alle kjenner igjen, et symbol som ikke trenger utdypende forklaring, men som likevel forstås av folk, avslutter Krogh-Hansen.