MCSUSENFRYD: I ukas utgave av Donald Duck & co vies midtsideoppslaget til t-banenettet i Andeby, der det blant annet er ei egen linje til «McSusenfryd», som karakterene i serien besøker. I samme blad er det trykket en helsides annonse for fornøyelsesparken Tusenfryd. Faksimile: Donald Duck & co | Foto: Jørgen Kjøge Brunborg-Næss
MCSUSENFRYD: I ukas utgave av Donald Duck & co vies midtsideoppslaget til t-banenettet i Andeby, der det blant annet er ei egen linje til «McSusenfryd», som karakterene i serien besøker. I samme blad er det trykket en helsides annonse for fornøyelsesparken Tusenfryd. Faksimile: Donald Duck & co | Foto: Jørgen Kjøge Brunborg-NæssVis mer

- Hånda på hjertet, dette er «Donald-uflaks»

I samme utgave som Donald og nevøene drar til «McSusenfryd», har Tusenfryd en helsides annonse. Donald-redaktør avviser kobling.

(Dagbladet): Mens de som kjøper Donald Duck & co i butikken ikke får lese mer om livet i Andeby før på mandag, har abonnenter allerede fått den ferskeste utgaven hjem i postkassa.

Jørgen Kjøge Brunborg-Næss tilhører sistnevnte kategori, og da han bladde gjennom sønnens Donald-blad denne uka var det noe som fikk ham til å stoppe opp.

Trebarnsfaren stusset nemlig over å finne en helsides annonse for fornøyelsesparken Tusenfryd i et blad der handlinga i tegneserien flere steder dreier seg om Tusenfryds Andeby-ekvivalent, «McSusenfryd».

Både på forsida og inne i bladet presenteres «t-banenettet i Andeby», med en grafikk som til forveksling likner det reelle t-banekartet for Oslo.

- Framstår som betalt innhold I kjent Donald-stil er navnene endret fra Sognsvann til «Sognsand» og fra Mortensrud til «Vortensrud». Men grafikken er også tillagt ei linje man ikke finner på Oslos t-banekart, nemlig «McSusenfryd».

I tillegg kan man se i tegneserien at Donald og hans tre nevøer tar turen til den fiktive fornøyelsesparken, hvis undertittel er «McDucks berg- og dalbaneverden».

Kombinasjonen av dette og en helsides Tusenfryd-annonse får Brunborg-Næss til å reagere på det han mener er «content marketing» - altså betalt innhold som presenteres som et redaksjonelt produkt.

ANDEBY-KART: Donald Duck & co-redaksjonen presenterer et kart over Andebys t-bane i ukas utgave. Grafikken likner til forveksling på t-banekartet over Oslo, dog med «duckifiserte» stedsnavn. Faksimile: Donald Duck & co | Foto: Jørgen Kjøge Brunborg-Næss
ANDEBY-KART: Donald Duck & co-redaksjonen presenterer et kart over Andebys t-bane i ukas utgave. Grafikken likner til forveksling på t-banekartet over Oslo, dog med «duckifiserte» stedsnavn. Faksimile: Donald Duck & co | Foto: Jørgen Kjøge Brunborg-Næss Vis mer

- Det framstår for meg som tydelig at dette er betalt innhold fra Tusenfryd. Kombinasjonen av tegneserien og t-banekartet virker godt egnet til å framheve fornøyelsesparken. Det er i så fall gjort veldig diskré, og det var egentlig det som fikk meg til å reagere, sier Brunborg-Næss, som til daglig jobber med markedsføring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det virker litt for tilfeldig at de skulle ha en sånn stripe med redaksjonelt innhold i tillegg til annonsen.

Assosiasjoner Brunborg-Næss ser ikke bort fra at det er flere barn som spør foreldrene sine om å dra til Tusenfryd denne uka enn ellers:

- T-banekartet i tegneserien er lagt tett opp til virkeligheten, og når man assosierer t-banekartet med virkeligheten er det nærliggende å assosiere «McSusenfryd» med Tusenfryd, sier trebarnsfaren.

- Hva tenker du hvis tegneserie-delen av bladet ikke viser seg å være betalt innhold?

- Da er det jo i så fall helt greit. Har de ikke fått betalt er det bare en stripe med litt tynn historie, og Tusenfryd kan bare være fornøyde med å ha fått litt gratisreklame.

- Ikke vår intensjon Donald-redaktør Marius Molaug blir tydelig overraska da Dagbladet ringer for å forklare påstandene fra Brunborg-Næss.

- Dette er ikke «content marketing», slår Molaug fast.

AVVISER SAMMENHENG: - Annonsen er forhandlet og kjøpt på helt vanlig måte hos annonse- og kundeseksjonen i Egmont, og Donald-historien du henviser til er helt ukjent for meg, sier Erik Andersen, markedssjef ved Tusenfryd. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix
AVVISER SAMMENHENG: - Annonsen er forhandlet og kjøpt på helt vanlig måte hos annonse- og kundeseksjonen i Egmont, og Donald-historien du henviser til er helt ukjent for meg, sier Erik Andersen, markedssjef ved Tusenfryd. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix Vis mer

- Jeg skjønner at han drar den koblinga, men det var ikke vår intensjon overhodet.

Donald-redaktøren hevder at han ikke var klar over at det var en annonse for Tusenfryd i det norsktegnede bladet.

Han var selv med på å utforme de fiktive stedsnavnene i tegneserien - inkludert «McSusenfryd», som han mener var naturlig å bruke når man har en fornøyelsespark i serien.

- I Donald tøyser og tuller vi med navn - helt uavhengig. Rema 1000 heter «Crema 1000», Narvesen blir til «Slarvesen» - og Tusenfryd blir til «McSusenfryd», sier Molaug.

«Donald-uflaks» - Brunborg-Næss mener det er uheldig at man kan få mistanke om kommersielle koblinger i Donald-bladet. Hva tenker du om det?

- Det er kjipt.

- Kunne det vært unngått?

- Ja, jeg ville stoppet dette hvis jeg hadde sett det. Men dette har helt ærlig ikke vært en problemstilling for oss, fordi redaksjonelle beslutninger alltid tas helt uavhengig av annonsene våre. Leserne våre skal alltid være trygge på at historieinnholdet i Donald aldri er kjøpt og betalt, sier Molaug, og påpeker at de i Donald-bladet tøyser med mange merkevarer.

- At annonsen skulle komme samtidig beklager jeg, hvis man drar de koblingene. Det er ingen kobling der. Hånden på hjertet er dette maks uflaks - «Donald-uflaks». Det er ikke mye Fetter Anton involvert der, sier redaktøren.

Tusenfryd avviser kobling Også Erik Andersen, markedssjef i Tusenfryd, avviser at det er en sammenheng mellom Tusenfryd-annonsen og innholdet i tegneserien.

- Jeg kjenner til annonsen, og kan med hånda på hjertet avkrefte at det er noen som helst sammenheng. Annonsen er forhandlet og kjøpt på helt vanlig måte hos annonse- og kundeseksjonen i Egmont, og Donald-historien du henviser til er helt ukjent for meg, sier Andersen til Dagbladet.

Han forteller at annonsen egentlig skulle publiseres i en annen Donald-utgave, men at den ble flyttet til dette nummeret da Tusenfryd ikke hadde materiell klart.

- Der et helt tilfeldig at annonsen havnet i denne ukas utgave, sier Andersen, som ikke synes det er unaturlig at den velkjente fornøyelsesparken har en ekvivalent i Andeby-universet.

Han tror imidlertid ikke at omtale av «McSusenfryd» i Donald Duck & co vil føre til besøksboost for Tusenfryd.

- Jeg tror ikke det vil ha noen innvirkning på besøket vårt, mener markedssjefen.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram