TID: - Vi forstår både behovet for planleggingstid i barnehagen og at tiden må skjermes. Uenigheten dreier seg ikke om behovet for tid, men om synet på ledelse, skriver KS. Foto: Creative / NTB Scanpix
TID: - Vi forstår både behovet for planleggingstid i barnehagen og at tiden må skjermes. Uenigheten dreier seg ikke om behovet for tid, men om synet på ledelse, skriver KS. Foto: Creative / NTB ScanpixVis mer

Handals stråmenn

Utdanningsforbundets leder tillegger KS standpunkter vi aldri har hatt og aldri har ytret.

Meninger

«Kampen for å sikre at tiden med barna er meningsfull er en kamp vi bør føre sammen, ikke mot hverandre», skriver Steffen Handal i Dagbladet 19. februar. Vi er hjertens enige! Hans eget bidrag ville vært bedre om han begrenset uenigheten til det vi faktisk er uenige om.

Han åpner med å hevde at vi går «til angrep på barnehagelærernes planleggingstid». Vårt innlegg åpner slik: «Barnehagelærere må ha nok tid til forberedelse, samarbeid og faglig utvikling for at de skal kunne gjøre en best mulig jobb for barna. Derfor er det et klart lederansvar å sørge for at de får det.»

Han hevder at KS verken forstår Utdanningsforbundets krav om mer tid til planlegging og vurdering eller kravet om at denne tiden må skjermes. Vi forstår både behovet for planleggingstid og at tiden må skjermes. Uenigheten dreier seg ikke om behovet for tid, men om synet på ledelse.

Utdanningsforbundet krever at hver barnehagelærer skal disponere fire timer hver uke individuelt, i tillegg til to timer til samarbeid med de øvrige barnehagelærerne (altså ikke med de øvrige ansatte i barnehagen). Det betyr nesten en hel arbeidsdag hver uke som skal kunne brukes uavhengig av styrerens prioriteringer.

I den gjeldende avtalen har hver barnehagelærer avsatt - ikke fire timer, men minimum fire timer - pr. uke i gjennomsnitt til forberedelser og planlegging. Denne tiden kan brukes individuelt eller sammen med kolleger, i eller utenfor barnehagen. Etter vårt syn er det et klart lederansvar å sørge for at denne tiden blir brukt på den måten som gir den beste kvaliteten og det beste arbeidsmiljøet i den enkelte barnehagen, i nært og tett samarbeid med de ansatte.

Handal viser til en undersøkelse som skal dokumentere hvordan det står til med barnehagelærernes planleggingstid. Undersøkelsen er gjennomført i forkant av forhandlingene, av Utdanningsforbundet selv, blant egne medlemmer med direkte interesser i resultatene, i en sak der forbundets standpunkt er velkjent. Likevel har bare 33,6 prosent av medlemmene i barnehagene respondert! Handal må velge å bruke den som han vil, men vi håper han er enig i at den ikke kan brukes som et felles faktagrunnlag som utgangspunkt i forhandlinger.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook