Håndjobb fra Sony

Sony leder i stua. Nå skal hånda erobres også.

LOS ANGELES (Dagbladet.no): Sony viste frem sin nye håndholdte spill og multimediemaskin PSP under E3, verdens største spillmesse.

Nyskapingen er Sonys forsøk på å komme seg opp av sofaen og ut i verden. PSP har vært hypet i månedsvis, og Sonys egne har selv pisket opp stemningen med å si at PSP blir den nye walkman for det japanske selskapet.

Det håndholdte spillmarkedet er i dag forbeholdt Nintendos Gameboy og Gameboy Advanced. Ingen har klart å utfordre Nintendo, men PSP er en soleklar mulig konkurrent. Sony lover at deres nye leketøy skal gi deg 3D-følelse i en mobil innpakning, og PSP har virkelig fått snakketøyet i gang blant presse og bransjefolk under årets E3-messe.

Multimedia

PSP vil ha en 4.3 tommers 16:9 widescreen som skal levere klar og realistisk grafikk. De vitale målene er 170x74x23mm med en vekt på 260 gram. Knappen er som på Playstation. PSP vil ha en rekke tilkoblingsmuligheter, som infrarød, USB 2.0 og trådløs tilkobling til andre PSP og trådløse maskiner. Inni finner du en 333 Mhz prosessor, skriver spillnettstedet Gamespot.I tillegg kan du spille av video og høre musikk på PSP.

Men det er først og fremst spill PSP skal vinne fans på, og det ligger mange klassikere og venter i Playstation-porteføljen. Vi kan nevne spill som Need for Speed Underground, Metal Gear Solid og Tony Hawk Pro Scater.

Og PSP er ifølge en pressemelding fra Sony svært populær blant spillutviklere. Nærmere hundre produsenter og utgivere skal ha gitt sin støtte til den nye underholdingsmaskinen.

Nye spill

En rekke nye spill skal være under utvikling og Sony regner med å ha en sterk gruppe spill å selge PSP på når den slippes. I tillegg skal interessenter fra musikk- og filmbransjen tatt opp telefonen for å undersøke nærmere hva Sony kan tilbyr forbrukerne denne gangen.

Japanere får kjøpe maskinen først, mens vi i Norge må vente til neste år før den havner i butikkhyllene.

Prisen vil ligge rundt 250 dollar (drøye 1700 kroner) ifølge analytikere den amerikanske avisa USAToday har snakket med.

Vil nå nye markeder

Sonys konkurrent Nintendo mener at mye for pengene, ren underholding og kjente spillpersoner er det som bringer dataspill og dermed flere solgte konsoller ut til nye brukere.

Sony tenker tydelig i samme bane. Prisen på Playstation 2 settes ned her i USA til 150 dollar, eller drøye 1000 norske kroner.

I tillegg skal en rekke nye titler hjelpe salget videre.

Online-markedet er også viktig for Sony. Der er Microsoft i førersetet, men Sony håper at mini-transaksjonssystem (som lar brukerne mer i detalj bestemme hva de skal bruke pengene på) samt titler som Ratchet and Clank: Up Your Arsenal skal hjelpe dem ta en større del av markedet.

NY WALKMAN?</B> Sony håper PSP blir en like stor suksess som deres walkman ble på 80-tallet.