Handlefrihet

MUSIKK-NORGE ER

stadig stedet for de pussige debatter - stormer i vannglass som selv ikke kjoledamene i TV2 er i stand til å varsle. Nå er det Recordgate -skandalen som ruller, etter at NRK Hordaland i et stykke avslørende journalistikk fant ut at Norges ledende platekjede Platekompaniet samarbeider med plateselskapene om avisannonser for nye cd-utgivelser, og at det skal være mulig å kjøpe seg plass på Platekompaniets attraktive og - i butikklandskapet - høyprofilerte Topp 15-liste.

DEBATTEN, SOM MED

stor tyngde og bredde er kjørt på platebransjenettstedet Ballade.no, er pussig fordi den innfører et hittil ukjent prinsipp for hva man kan forvente av noen som selger varer: absolutt objektivitet.

Det «rases» mot Platekompaniets Topp 15-liste med utgangspunkt i at de blir sett på som en uhildet, smaksbevisst og nesten idealistisk leverandør av musikk. Snakk om naiv forbrukerholdning. Det forbrukerne må vite - og dette er ikke akkurat noe som har oppstått i kjølvannet av tusenårsskiftet - er at en selger alltid vil være en selger. Forskjellen på de gode og de dårlige selgerne vil alltid være dem som klarer å pakke inn sitt salgsbudskap på en mest mulig troverdig måte. Det er en grunn til at «bruktbilselger» er blitt et treffende begrep om dem som prøver å selge skittent mel fra posene sine.

I PLATEKOMPANIETs

tilfelle har melet vært misunnelsesverdig rent, både for platekjøperne (godt utvalg til rimelig pris) og sett fra synsvinkelen til dem som tidligere hadde monopol på å selge kredible plater - de sympatiske og subjektive «High Fidelity»-sjappene.

Hvordan denne kredibiliteten har oppstått hos norske platekjøpere - for ikke å si hvordan den målbevisst er blitt bygd opp gjennom mange år av Platekompaniet selv - er så interessant at den burde være pensum for alle markedsføringsstudenter i dette landet.

Platekompaniet har vært blant de minst bruktbilselger-aktige i en bransje full av multinasjonale bruktbilselgere, og at de samarbeider om annonsering og profilering av artister og produkter er omtrent like oppsiktsvekkende som Rimis kampanjer for billige pølser og druer. Og husk: ingen tvinger deg til å kjøpe noen av delene.