Handlingslammet regjering

LÆRERNE: Høyre har i mange år fokusert på nødvendigheten av å videreutvikle kvaliteten på lærerutdanningen. Under den forrige regjeringen ble det iverksatt et omfattende arbeid, og lærerutdanningen ble lagt om for å styrke lærernes kompetanse og skolens faglige innhold. Kompetente, engasjerte og ambisiøse lærere er helt avgjørende for å skape gode læringsresultater.

Den forrige regjeringen ga høsten 2004 NOKUT i oppdrag å evaluere den norske allmennlærerutdanningen. Evalueringsrapporten ble lagt frem i 2006. Den viser at kvaliteten på den norske lærerutdanningen er sterkt varierende, og at flere tiltak bør iverksettes. Den viser også at lærestedene i liten grad har justert sitt opplegg etter at den nye utdanningen kom i 2003. SVs daværende statsråd Øystein Djupedal sendte samtidig med fremleggelsen ut en pressemelding hvor han med bred penn slo fast at «evalueringsrapporten viser at vi må skjerpe kravene til lærerutdanningen. Dette arbeidet vil departementet umiddelbart starte opp». Videre sa SV-statsråden at «evalueringen gir her så klare indikasjoner på systematiske svakheter ved dagens allmennlærerutdanning at det haster med å sette i verk konkrete tiltak».

To år har nå gått, og hva har skjedd fra Regjeringens side med de konkrete tiltakene «det haster med å sette i verk»? Absolutt ingenting. Svaret fra statsråd Tora Aasland er i Dagbladet 26. februar at «bidrag fra opposisjonen er velkomne når vi skal utforme en framtidig politikk for lærerrollen og lærerutdanningen», og at Regjeringen skal fremme en stortingsmelding om lærerutdanningen i en eller annen uviss framtid.

Høyre mener det omfattende kvalitetsarbeidet og de tiltakene som ble satt i verk i vår regjeringstid var riktige, men vi ser i dag ytterligere forbedringer som er nødvendige å gjennomføre. Dagens regjering har dessverre ikke fulgt opp arbeidet til den forrige regjeringen med annet enn innholdsløs retorikk. Høyre har derfor i Stortinget forsøkt å hjelpe Regjeringen med å omskape fagre ord til praktisk handling gjennom å fremme en rekke konkrete forslag til forbedringer både av høyere utdanning generelt og av lærerutdanningen spesielt. Men også regjeringspartiene på Stortinget fremstår som handlingslammet. Regjeringspartienes respons er at det er viktige og positive forslag, men at de vil komme tilbake til dem ved en senere anledning.

Den tafattheten Regjeringen viser i utdanningspolitikken er ikke akseptabel, og den står i sterk kontrast til alle de fagre løftene som spesielt SV har servert over lang tid. Det er sørgelig at vi igjen får demonstrert hvor langt det er mellom retorikk og praktisk handling i denne Regjeringen.