MISVISENDE: Den økonomiske biten blir ikke framstilt som «hovedårsaken», men som «et bidrag» til at han forlot bandet.

Hans-Erik Dyvik Husby gir ut selvbiografi ført i pennen av Håvard Rem.
Foto: Tomm W. Christiansen
MISVISENDE: Den økonomiske biten blir ikke framstilt som «hovedårsaken», men som «et bidrag» til at han forlot bandet. Hans-Erik Dyvik Husby gir ut selvbiografi ført i pennen av Håvard Rem. Foto: Tomm W. ChristiansenVis mer

Hank kjente seg ikke lurt

Bandet forholdt seg strengt til regelverket. Men som boka dokumenterer: Det er ikke alltid så lurt.

I en kronikk fredag 19. oktober kommenterer Knut Schreiner boka «Hank», under Dagbladets egen overskrift: «Ble ikke lurt». Utgangspunktet er et intervju med Hans-Erik Dyvik Husby i samme avis dagen før. Saken gjelder økonomiske forhold i bandet Turboneger, spesielt fordelingen av inntekter knyttet til opphavsrett. Schreiner mener at Husby ikke ble lurt.

Det mener heller ikke Husby. Verken i intervjuet eller i boka påstår han at han ble lurt. Med sin analytiske evne og unike erfaringsbakgrunn er Schreiner en musikkskribent man skal lytte til. Det han skriver om reglene rundt fordeling av publishing-penger i et band, er i samsvar med det som står i boka. Bandet forholdt seg strengt til regelverket.

Men som boka dokumenterer: Det er ikke alltid så lurt.

En rigid fordeling av opphavsrett-inntekter, ut fra hvem som skrev tekst og melodi, har bidratt til å splitte band tidligere. Klok av skade har derfor band lenge fordelt rettigheter mindre rigid, for eksempel ved å la arrangementsbiten tilfalle hele bandet. Og når vokalisten står for brorparten av mediearbeidet, og et minimum av låtskriving, har band blitt tvunget til en mer fleksibel inntektsfordeling.

Dette blir gjort rede for i flere kapitler i boka «Hank». Og som Schreiner ærlig innrømmer innledningsvis: «Jeg har ikke lest den selv.»

Feltet er svært komplekst. Ikke bare den svært sammensatte inntektsstrømmen, men også hvordan Husby agerte. Han går ikke inn i en offerrolle, men påtar seg derimot mye av ansvaret for at han økonomisk sett kom dårlig ut. Han forteller at han grunnet misbruk var for svekket til å tale sin egen sak. Han fikk med seg det som skjedde, men tok ikke affære på egne vegne. Det beklager han.

Følg oss på Twitter

Den økonomiske biten blir heller ikke framstilt som «hovedårsaken», men som «et bidrag» til at han forlot bandet.

Om Turboneger en vakker dag skal gjøre et comeback med Husby som vokalist og frontfigur, har «Hank» kloke innspill til tenkningen rundt fornuftige og bærekraftige avtaler.

Håvard Rem, forfatter av biografien «Hank». Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
Håvard Rem, forfatter av biografien «Hank». Foto: Berit Roald / NTB Scanpix Vis mer