TROJANSK HEST: Hannah Ryggens teppe  «Trojansk Hest» ble hengt opp på veggen i Statsrådssalen under Einar Gerhardsens regjeringstid. Det er vanskelig å tenke seg dette oppdraget om Ryggen sto for kommunistiske overbevisninger, skriver kurator ved Nasjonalmuseet Øystein Ustvedt.
Foto: Per Arne Knobelauch / NTB scanpix
TROJANSK HEST: Hannah Ryggens teppe «Trojansk Hest» ble hengt opp på veggen i Statsrådssalen under Einar Gerhardsens regjeringstid. Det er vanskelig å tenke seg dette oppdraget om Ryggen sto for kommunistiske overbevisninger, skriver kurator ved Nasjonalmuseet Øystein Ustvedt. Foto: Per Arne Knobelauch / NTB scanpixVis mer

Hannah Ryggens kunst fortoner seg ikke som spesielt «radikal» i våre dager

Den målbærer noen dype, humanistiske verdier som de fleste av oss er enige om, men som vi har godt av å bli minnet på.

Meninger

En røff respons på Marits Paasches kronikk 15. september, knyttet til spørsmålet om Hannah Ryggen var kommunist:

1. En undersøkelse av Ryggens politiske ståsted er berettiget fordi hennes politiske engasjement ble vevet inn i hennes arbeider.

2. Materialet som Paasche trekker frem klargjør at Ryggen i 1937 hadde kommunistiske sympatier, men det spenner over et for kort tidsrom til at vi kan trekke generelle konklusjoner.

3. De fleste av Ryggens helter/martyrer i arbeidene fra 30- og 40-årene var ikke kommunister. Ossietzky var kompromissløs pasifist og Haile Selassie ble Folkeforbundets mann. Wickstrøm? Gleditsch? Segerstedt? Det handler om et bredt spekter av posisjoner i kampen mot fascismen.

4. Paasche kommenterer ikke at Ryggen selv aldri synes å ha omtalt seg som kommunist, ikke heller hennes første biografer.

5. Vi synes enige om at det kom til en vending i forholdet til kommunismen mot slutten av 1930-årene, provosert frem av Stalins regime viss praksis kom i konflikt med et grunntema; det utålelige ved maktovergrep.

6. Ryggens motstand overfor NATO settes i kontrast til Ap, men denne var til stede fra starten av, og vokste, også innenfor dette partiets rekker.

7. Vi lever på en stjerne ble utført til Regjeringsbygningen, maktens sentrum ledet av et antikommunistisk Arbeiderparti. Det er vanskelig å tenke seg dette oppdraget, og en vandreutstilling i McCarthys USA, om Ryggen sto for kommunistiske overbevisninger.

8. Ryggens kunst fortoner seg ikke som spesielt «radikal» i våre dager. Den målbærer noen dype, humanistiske verdier som de fleste av oss er enige om, men som vi har godt av å bli minnet på.

Jeg er enig i at Ryggen fortsatt evner å utfordre, men da mer ut fra sine arbeider og skapende innstilling enn de verbale utsagn. Det handler om en insistering på individets rett til å uttrykke seg selv og sine oppfatninger; fritt og uavhengig ideologiske føringer. Tenk selv, vær modig, stol på din rettferdighetssans og responser.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook