IDA MARIAS KVELD: Det er Ida Marias kveld i «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV2
IDA MARIAS KVELD: Det er Ida Marias kveld i «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV2Vis mer

Anmeldelse: «Hver gang vi møtes»

Hanne vekker rockeren i seg

Det er Ida Marias kveld. Vi anmelder «Hver gang vi møtes» låt for låt.

TV: Ida Maria Børli Sivertsen kom på banen som et friskt pust i 2006, og fikk en bråstart på karrieren året etter med Alarm-pris før hun hadde gitt ut et album - og massiv turnering i Europa og USA i 2008 og 2009. De siste åra er hun nok mer kjent for sine problemer enn for musikken, men hun ga ut et album med spirituals i fjor.

Hanne Sørvaag: «Bad Karma» (Ida Maria Sivertsen / Desmond Child / Stefan Törnby)

Hanne vekker rockeren i seg

«Bad karma is a bitch» synger Hanne, og er så tøff hun kan. Og - det ser ut som om hun mener det! Countryartister som synger rock blir sjelden veldlig troverdige, men Hanne gjør en morsom og småfrekk vri gjennom å legge inn banjo (Terje Kinn) i tillegg til Madelen Onsums fele. Gitarsolo får vi også. En av Ida Marias mest minneverdige låter blir råbarsk countryrock.

Esben «Dansken» Selvig: «Quite Nice People» (Ida Maria Sivertsen)

Hanne vekker rockeren i seg

Ida Maria forteller om en vanskelig barndom der hun ikke passet inn. Denne låten fra 2010-albumet «Katla» er i utgangspunktet veldig nede, og vokal og frasering kan minne om old school blues og jazz a la Blllie Holiday. Hun er sårbar - og låten er utypisk for henne. «Dansken» setter sitt eget stempel på den gjennom å lage en pop/hiphop-versjon der han legger til ganske mye tekst – og gjør den til sin. Han gjør den på norsk, og gjennom det blir den personlige låten på en måte enda nærere.

Åse Kleveland: «Cherry Red» (Ida Maria Sivertsen / Stefan Törnby / Butch Walker)

Hanne vekker rockeren i seg

For noen moves! Åse viser stadig nye sider ved seg sjøl, og du kan se at hun liker det. Her gjør hun en leken versjon og løfter en ganske ordinær rockelåt. Den begynner litt stakkato, og mye tekst gjør at hun sliter litt med å henge med i svingene. Plutselig endrer den karakter og blir en skikkelig gladlåt. Ida Maria er åpenbart fornøyd med det hun hører, og begynner å hoppe og sprette og danse. Festen er i gang!

Eldar Vågan: «I’m Bad News» (Ida Maria Sivertsen / Dave Bassett)

Hanne vekker rockeren i seg

Uten sånne som Eldar hadde «Hver gang vi møtes» blitt et kjedeligere program. Han har tatt seg store friheter og oversatt og skrevet om denne låten og gitt den tittelen «Feil mann – du klør i nakken». Alt han serverer er ikke gull, men du kan være sikker på at Eldar er den som alltid leverer noe helt annerledes! Denne gangen ble det rockabilly med han sjøl på gitar. Han synger og snakker om hverandre og setter sitt bumerke på denne låten med mye innebygd humor. Underholdende tull og tøys.

Benny Borg: «Oh My God» (Ida Maria Sivertsen)

Hanne vekker rockeren i seg

Mer country, litt Johnny Cash-inspirert, og også denne på grensa til rockabilly. Den har en kort og svært enkel tekst, og er nok derfor ekstra vanskelig å gjøre noe med – og enda vanskeligere å få til å funke. Låtens svakheter blir så altfor tydelige når den presenteres på denne måten. Tekstlinjene gjentas ofte, på samme måte som musikken er repetitiv. Det mangler forsåvidt ikke på entusiasme og driv her, men Benny og bandet kommer aldri inn til kjernen i denne – i utgangspunktet - punka låten.

Margaret Berger: «I Like You So Much Better When You’re Naked» (Ida Maria Sivertsen)

Hanne vekker rockeren i seg

Ida Marias mest kjente låt – med en meget fiks tittel - har fått en elektropop/rock-touch. Margaret klarer i mye større grad enn Benny å nå inn til kjernen i låten, som for Ida Maria startet litt som en tullesang. Den bærer litt preg av det, og den er da også alt annet enn tradisjonell. Margaret klarer å forene elektropop og rock’n’roll på en fin måte, uten at det blir stor kunst av det.

Neste lørdag er Benny Borg herdersgjest.