LASTENE: De fleste av oss har mange laster, og ofte er de konstante også. Er det helt feil?   Foto: Luca Kleve-Ruud / Samfoto / NTB Scanpix
LASTENE: De fleste av oss har mange laster, og ofte er de konstante også. Er det helt feil? Foto: Luca Kleve-Ruud / Samfoto / NTB ScanpixVis mer

Happy hour hele livet

Våre laster er konstante, og det må vi leve med.

Meninger

Vi har alle den tingen vi starta med som barn eller tenåringer eller i barselpermisjonen og ikke får slutta med. Mennesket er svakt, og vanen er sterk og vi har våre laster. Det må vi nesten leve med, laster altså. Dessuten er livet betydelig mye mindre gøy uten en utskeielse i ny og ne. Det varierer selvfølgelig hva vi kaller «utskeielser». Fra litt vel dyr kjole hver jul (skyldig), til å bruke en liten pengesum på Candy crush (som vår statsminister innrømmer at hun gjør når hun skal «være litt ufornuftig». For øvrig antakelig den mildeste lasten en statsleder har innrømmet til pressen).

Men noen av dem vil vi gjerne være kvitt. Når det går litt over styr kan lastene bli mer enn en liten tur innom det menneskelige i synden. Det kan skeie ut og inn i destruktiv atferd, enten det gjelder den kjolen hver jul som blir en ukentlig shoppingrunde på kreditt, eller at kiloene sniker seg på etter litt for mange øl og ferdigmiddager. Det kan bli litt mer enn en uvane nyttårsforsetter kan ta for seg.

Noe må gjøres. Grep må tas. Jeg har tidligere nevnt at det ikke finnes noe mer forferdelig enn å se på de milde lastene og så regne seg fram til hva de blir til sammen. Vi liker ikke tenke på at tre gode halvlitere øl er 600 kalorier, ca. like mye som en middag, eller at 200 kroners plagg et par ganger i uka (det er jo så billig!) er 20.000 kroner i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er når du blir konfrontert med mengder og kvanta at du blir klar over hvor ille det kanskje står til med din utvalgte last. Nå skal det bli ordnings.

Aller først: vi skal bare endre EN ting. Fler er litt vel mye på en gang.

Det finnes strategier som virker. For røykeslutt og kaloritelling og drikkeslutt finnes det apper som kan gi god motivasjon og kontroll. De som blir motivert av grafer og prøver kutte ned på røyk kan se framgangen i antall daglig, eller kanskje hvor mye penger som er spart.

Skippertak er en annen strategi, jeg mener den er undervurdert. Å ta målet ditt og være «ekstremist» i en måned eller tre for å bli mer bevisst på atferd. Å lage mat hjemme hver dag heller enn ute for eksempel, eller shoppestopp. I det første eksempelet lærer du kanskje noen nye oppskrifter og strategier for å ta med deg videre. Og shoppestoppen kan føre til en bevissthet om hvor mye bedre råd man får med lavere forbruk.

På den andre siden, og litt mer langsiktig: Både Fedon og alkoholekspert Fanny Duckert anbefaler kontrollerte utblåsninger. Å holde seg til den smale sti det meste av tida, men ta en skogtur med ulven i ny og ne. Det vil si at du vet det skal bli et brudd med det nye regimet denne helga eller kanskje det er fest på gang. Å se på kalenderen og tenke at stien ikke er det som teller, men målet. Og med i planen: Å se på bruddet som en plan, ikke som at hele prosjektet har falt fra hverandre.

Sist, men ikke minst: Dyrk dine andre gleder og belønn deg selv. Selv om det kanskje ikke er best for deg.

Kutta på festinga? Da er det søren meg lov å ta en bolle pottis på lørdagskvelden. Slutta med shoppinga i tre måneder? Spakurtur. Helt greit. Du har fortjent det. Det er greit å drukne sine sorger i lettcola og world of warcraft om det holder deg unna røykpakka.

Og om du ikke klarer det. Om du knekker og har tilbakefall. Ikke hat deg selv. Du er et menneske. Prøv igjen. Dette er øving. Du fikk det til bedre denne gangen. Lykke til.