KASTELØSE: Diskrimineringen av de kasteløse kommer til uttrykk på mange ulike måter. For å teste Stein Erik Hagens påstand skal vi gå gjennom disse én etter én.
KASTELØSE: Diskrimineringen av de kasteløse kommer til uttrykk på mange ulike måter. For å teste Stein Erik Hagens påstand skal vi gå gjennom disse én etter én.Vis mer

Tuftebarten:

Har de rike blitt en pariakaste? En faktasjekk

Faktisk delvis paria.

Meninger

Når Stein Erik Hagen tar motet til seg og forteller at rike blir behandlet som en pariakaste, bør vi lytte i stedet for å latterliggjøre. Det er ikke for å bli populære at folk som Hagen og Dæhlie går ut i avisene med sine historier. Sannsynligvis snakker de av erfaring.

Spaltist

Tuftebarten .

Anonymt twitter-fenomen, som boltrer seg i langtekst hos Dagbladet. Har blant annet spådd at Rosenborg rykker ned i Adecco-ligaen og at Donald Trump får Nobels Fredspris i 2017.

Samtidig bør vi møte utsagnet med sunn skepsis. Er det virkelig slik at rike er en pariakaste? For å svare må vi først forstå hva en pariakaste er. Dernest bør vi sammenligne gruppen med norske milliardærer.

Ordet pariakaste stammer fra Sri Lanka på 200-tallet. Pariakasten var i utgangspunktet trommeslagere utenfor templene, men det gikk fort nedover med denne gruppen og under kolonitiden hadde de samme lave status som de kasteløse – altså helt nederst på samfunnets rangstige.

Diskrimineringen av de kasteløse kommer til uttrykk på mange ulike måter. For å teste Hagens påstand skal vi gå gjennom disse én etter én:

1. Pariakasten ble satt til å tømme doene i landsbyen. Skittent og fornedrende arbeid som ingen andre ville gjøre. Av denne grunn ble de sett på som urene. Opplever Stein Erik Hagen det samme i Norge? At folk ikke vil ta dem i hendene fordi de er bærere av smitte og møkk?

Artikkelen fortsetter under annonsen

2. Pariakasten kunne ikke selv velge sitt yrke. Hvordan står det til i familien Hagen? Er det slik at dattera til Hagen var nødt til å bli investor og aksjonær? Hadde hun noe valg? Med så mye arv å forvalte kan det virke nærmest umulig for de rikes barn å ta vanlige jobber som lærer eller snekker, så her er kanskje Hagen inne på noe.

3. Kasteløses barn ble utestengt fra skolegang. Og var man så heldig å få gå på skole, ble urene barn nektet å røre maten. Har det vært sånn for deg også, Stein Erik Hagen? Fikk ikke dine barn gå på skole med de andre barna? Ble de tvunget til å gå på privatskoler på grunn av jantelovens nådeløse paragrafer?

4. Pariakasten fikk ikke lov til å bo i landsbyen. Har du også opplevd dette, Stein Erik Hagen? At familien har blitt tvunget til å flytte til Sveits? Vekk fra landsbyen Norge. Hvis man stokker litt om på bokstavene er det jo ikke langt mellom kastesystemet og skattesystemet.

5. De urene måtte slå på et trestykke så andre fikk tid til å flytte seg når de dukket opp. Kanskje er det sånn for de rike i Norge også. Bare at man i stedet for å slå på et trestykke bruker førstesideoppslag i Dagens Næringsliv og VG for å annonsere sin ankomst?

6. Kasteløse har ikke tilgang på landsbybrønnen. Hva med deg, Hagen? Har dere rike tilgang til kommunalt vann og avløp som oss andre? Hvis ikke, mener jeg dette er en meget alvorlig sak.

Det er flere likheter enn forskjeller mellom norske milliardærer og fattige og diskriminerte mennesker i India og Sri Lanka. Dermed kan det synes som om Stein Erik Hagen har et poeng. Og da plikter vi som offentlighet å ta ham på alvor. Norske rikfolk jobber under slavelignende forhold, de blir langt oftere utsatt for brutal vold og seksuelle overgrep, og halvparten av de rikes barn er underernærte. Rike har blitt en pariakaste. Det er på tide å våkne.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook