- EN GLADNYHET: Christian Ringnes har et stort hjerte for Ekeberg. Han eier Ekebergrestauranten og står bak skulpturparken på Ekeberg. –En gladnyhet, sier han og håper på fart i planene om en gondolbane fra Bjørvika i bakgrunnen til Ekebergskrenten over restauranten han er fotografert på. Foto: Jacques Hvistendahl
- EN GLADNYHET: Christian Ringnes har et stort hjerte for Ekeberg. Han eier Ekebergrestauranten og står bak skulpturparken på Ekeberg. –En gladnyhet, sier han og håper på fart i planene om en gondolbane fra Bjørvika i bakgrunnen til Ekebergskrenten over restauranten han er fotografert på. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Christian Ringnes

Har drømt om gondolbane i ti år. Nå tar kommunen grep

Oslo kommune er i gang med ny gondol-utredning.

Oslo kommune har bestilt et oppstartsnotat for å utrede mulighetene for en gondolbane mellom Bjørvika og Ekebergåsen i Oslo.

Endelig ser det ut til å skje noe i planene som skal kunne gi Oslo en gondolbane mellom Munchmuseet og Ekeberg skulpturpark - åtte år etter at investor Christian Ringnes hentet inn anbud og startet planene.

150-200 millioner kroner

Dette er en gladsak. Jeg er kjempepositiv og har stor tro på dette. En gondolbane vil være en berikelse for Oslo, sier eiendomsinvestor Christian Ringnes.

Victoria Eiendom har allerede hentet til tilbud på å bygge en gondolbane.

TENKT ILLUSTRASJON: Her ser vi en illustrasjon på hvordan en gondolheis kan gå mellom Bjørvika, her tenkt ved det kommende Munchmuseet, og Ekebergparken - et strekk på nærmere 900 meter i luftlinje. Dagbladgrafikk: Kjell Erik Berg
TENKT ILLUSTRASJON: Her ser vi en illustrasjon på hvordan en gondolheis kan gå mellom Bjørvika, her tenkt ved det kommende Munchmuseet, og Ekebergparken - et strekk på nærmere 900 meter i luftlinje. Dagbladgrafikk: Kjell Erik Berg Vis mer

- Jeg har et tilbud, det er riktig nok åtte år gammelt. Det viser at gondolbane med to stasjoner, master, grunnarbeid og alt som skal til, vil koste 150-200 millioner kroner, sier Ringnes.

Den største utfordringen er å finne plass for basestasjon - et startpunkt - for gondolen i Bjørvika, ved det nye Munchmuseet, Lambda, som skal stå klart om to år.

Ny framdriftsplan

- Vi har et ønske om å få etablert en gondolbane mellom Bjørvika og Ekebergskrenten. Derfor har byrådet besluttet å fortsette arbeidet med å kartlegge og utrede om det er mulig å få til, forteller byråd for byutvikling i Oslo kommune, Hanna E. Marcussen.

SLIK KAN DET BLI: Her ser vi en illustrasjon av taubanen - et lite stykke over Ekebergrestauranten og ned mot Bjørvika: Illustrasjon lånt av Christian Ringnes.
SLIK KAN DET BLI: Her ser vi en illustrasjon av taubanen - et lite stykke over Ekebergrestauranten og ned mot Bjørvika: Illustrasjon lånt av Christian Ringnes. Vis mer

Byrådsavdeling for byutvikling sendte 2. mars i år et brev til Plan- og bygningsetaten i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plan- og bygningsetaten i samarbeid med Eiendoms- og byfornyelsesetaten skal innen 30. april 2018 lage et oppstartsnotat til byråden. Notatet skal utgjøre første del i en framdriftsplan for å se på mulighetene for en gondolbane.

Landingspunkt er klart

- I slutten av april vil jeg kunne være mye mer konkret. Men vi håper at mulighetsstudien skal være klar i løpet av året. Da vil vi kunne konkludere om det lar seg gjøre å bygge en gondolbane eller ikke, sier byråden.

Det er en rekke hensyn som skal tas knyttet til trasé og landingspunkt.

HENGER HØYT: Christian Ringnes gleder seg til gondolbane mellom Ekebergrparken og Bjørvika. Her svever han i Holmenkollen. Foto: Bjørn Langsem
HENGER HØYT: Christian Ringnes gleder seg til gondolbane mellom Ekebergrparken og Bjørvika. Her svever han i Holmenkollen. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Men et hinder er allerede ryddet av veien: landingspunktet midt i skulpturparken, om lag 100 meter overfor Ekebergrestauranten, er allerede regulert inn.

Gave til kommunen

Byråd Hanna E. Marcussen vil ikke forskuttere noe, men hun håper at det praktisk og arealmessig lar seg gjøre å finne en løsning for en gondolbane mellom Oslo sentrum og Ekebergskrenten.

Økonomiske aspekt skal ikke vurderes i denne omgang.

- Gondolbanen er ment som en gave til Oslo by. Christian Ringnes, som tidligere har gitt gaver til kommunen, er en pådriver for å få den bygget og har signalisert at han vil påta seg de økonomiske forpliktelsene, sier Marcussen.

- Mer enn en heis

Det er om lag ti år siden planene om en gondolbane ble lansert. I 2011 ba byrådet om en utredning. Da det nye Munchmuseet ble regulert, tok man ut landingspunktet for gondolbanen av reguleringsplanen for Bjørvika.

Det ble gjort for ikke å skape unødige hindringer og eventuell utsettelse for byggingen av Lambda.

- En gondolbane er mer enn en heis og krever grundig ingeniørkompetanse. Men jeg håper og tror at vi i løpet av året skal ha på plass et beslutningsgrunnlag om det lar seg gjøre å bygge en gondolbane eller ikke, sier byråden, som hadde et møte med Christian Ringnes i fjor høst.

Står klar i 2021-2022?

Christian Ringnes har siden 2009 jobbet for å få en gondolbane mellom Bjørvika og Ekebergskrenten. Han forteller at han vil gjøre alt som står i hans makt til å få det gjennomført.

- En slik bane må være i kommunal regi. Når anbudet legges ut, skal jeg være med å by, sier Ringnes.

Han håper at det nye initiativet i kommunen vil få fart på planene, og at gondolbanen vil stå klar et eller to år etter at Munchmuseet åpnes i 2020.

- Det tar ikke lang tid å bygge en slik bane, det er det kommunale byråkratiet som tar tid. Ekebergparken tok et år å ferdigstille, men den kommunale behandlingstiden var åtte år, sier han.

Den aktuelle strekningen mellom Ekebergskrenten og Bjørvika er på 870 meter i luftlinje, mens endestasjonen vil ligge nærmere 110 meter over havet.