Har du hatt store forventninger til dette spillet?

«Fable 2» leverer uansett.

Se bilder fra spillet!

DU SKAL HØRE mye når du hører på Peter Molyneux, som sto bak flere klassiske spill som «Syndicate», «Theme Park» og «Dungeon Keeper».

1
Foto: LIONHEAD / MICROSOFT
Foto: LIONHEAD / MICROSOFT Vis mer
Foto: LIONHEAD / MICROSOFT
Foto: LIONHEAD / MICROSOFT Vis mer
Foto: LIONHEAD / MICROSOFT
Foto: LIONHEAD / MICROSOFT Vis mer
Har du hatt store forventninger til dette spillet?
Foto: LIONHEAD / MICROSOFT
Foto: LIONHEAD / MICROSOFT Vis mer


Ikke bare er mannen flink til å lage spill, han er også altfor flink til å drive PR - noe som har en tendens til å bite ham i baken.


DET VAR MANGE som ble skuffet da «Fable» ikke helt svarte til de forventningene han personlig hadde bygd opp. De som ventet seg et åpent rollespill, følte seg i stedet avspist med et lineært actionspill.


Som en konsekvens er forventningene denne gangen kanskje akkurat sånn passe - og med Molyneux-filteret på plass kan dermed «Fable 2» gi et mer fabelaktig inntrykk?


DU STARTER som en gategutt i Albion, 500 år etter hendelsene i det første spillet. I denne verdenen blir man faktisk født som en helt, så det er ikke særlig tvil om hva du skal bli når du blir stor.

Om du blir en snill helt eller en antihelt er derimot fullstendig opp til deg selv. Husk bare at utseendet og måten folk behandler deg på i løpet av spillet vil farges tydelig av hvordan du oppfører deg.


ETTER EN traumatisk barndom setter du ut på et hevntokt, assistert av en mystisk heks.


Det er imidlertid mer enn bare dette å ta seg til i spillet: Når du ikke følger selve historien kan du for eksempel skaffe deg en jobb, gamble bort sparepengene, kjøpe deg et hus eller til og med stifte familie.


Mulighetene er såpass mange og de stikker såpass dypt at du selv må eksperimentere med dem og finne ut hvilke av de du syntes er festlige - og ignorere resten.


NOEN VIL syntes det er gøyalt å finne seg en kone eller mann, få barn og huske på presanger rundt bursdagstider.


Andre vil synes det er en gigantisk avsporing, disse kan sløyfe hele greia mens de slåss seg gjennom historien.


Slåssingen er delt opp i nærkamp, skytevåpen og magi, og erfaringen du mottar fra falne fiender vil også være delt opp i disse kategoriene. Slik vil du ende opp med å få mer erfaring i den våpentypen du benytter deg mest av.


EN ANNEN festlig distraksjon er en fast følgesvenn du får utdelt i begynnelsen. Rundt deg virrer nemlig en hund, som vil fungere som metalldetektor og sjarmerende siklemaskin gjennom hele spillet.


Den gjenspeiler heltens moralske preferanse og du kan lære den festlige triks som vil imponere landsbyboere.


«FABLE 2» forsøker seg på såpass mye at det er vanskelig å vite hva spillet egentlig dreier seg om. Handler spillet om historien eller om kjæledyr, eiendomsspekulering, hvor mange barn du får og hvor mange høner du sparker?


Uansett hva du velger å fokusere på er «Fable 2» et sjarmerende og erkebritisk eventyr med mye humor og en mengde tilpasningsmuligheter for karakteren og spillestilen din.


Det treffer ikke innertier på alt, men leverer likevel et bra action-rollespill med litt gimmick og mye hygge. Dessuten tynges ikke spillet ned av forventningene, noe som kan sies å være en bragd i seg selv.


«Fable 2» lanseres fredag 24. oktober.


Se bilder fra spillet!