SÅNN ER'E BLITT: Vi tar bilder hele tiden, men er ikke like flinke til å ta vare på dem. Bilder er data, og data blir borte. Ta backup! Foto: AFP / Odd Andersen / NTB Scanpix
SÅNN ER'E BLITT: Vi tar bilder hele tiden, men er ikke like flinke til å ta vare på dem. Bilder er data, og data blir borte. Ta backup! Foto: AFP / Odd Andersen / NTB ScanpixVis mer

Har du kontroll på de digitale bildene dine?

Slik sikrer du den fotografiske hukommelsen.

En venn av meg sitter for tida hjemme og ser barndommen passere revy. Han har satt seg fore å skanne inn
farens omfattende og nitid organiserte samling lysbilder fra familiens liv på 1960-, -70 og 80-tallet. Der er fortida perfekt bevart — noe som slett ikke er en selvfølge i disse Instagram-tider, da bilder tas og lagres i flyktige digitalmedier.

NYLIG la den legendariske portrett- og reportasjefotografen Steve McCurry — han med det ikoniske portrettet av den afghanske jenta med de strålende, lysegrønne øynene — ut bildene på nett fra den aller, aller siste rullen med Kodachrome fargefilm som er produsert.

Slik lukkes enda et lite kapittel i historien om hvordan digitaliseringen endret fotografiet og fotobransjen. Den gamle giganten Kodak, som introduserte nettopp denne typen film i 1935, gikk konkurs i fjor.

DENNE UKA gikk den norske bildeleverandøren FotoKnudsen samme vei. FotoKnudsen har forsøkt å være med over i den nye tida, ved å tilby alle slags tenkelige og utenkelige fotoprodukter, samt nettbasert lagring av kundenes digitale bilder og album.

Men alt var enklere (og mer lukrativt) den gang alle sendte inn filmruller og fikk konvolutter med framkalte bilder tilbake — hvorav minst halvparten viste seg å være uskarpe/overeksponerte/undereksponerte/med røde øyne/bare helt elendige (stryk det som ikke passer).

Da den businessen forsvant, var det begynnelsen på slutten for bildebransjen.

Men de 550 millioner bildene på selskapets tjenermaskiner skal visstnok være reddet i denne omgang, etter at administrerende direktør Ole Bjørn Knudsen og familien etter forhandlinger med bostyret skal ha kjøpt ut minnebanken og produksjonen i Bergen med tanke på videre drift. Dette skriver Knudsen på selskapets nettsider.

Men både bekymrede kunder og vi andre kan lære noe av en historie som dette.

Lærdommen er: Bilder er data, og data blir borte.

Noen ganger skjer det gjennom et harddiskkrasj, noen ganger gjennom et tyveri eller en gjenglemt datamaskin, noen ganger fordi et gammelt dataformat går ut på dato, og noen ganger kan det skje fordi en leverandør går konk eller på annen måte surrer bort data du trodde var trygge. 

Derfor: Ha backup! Gjerne flere steder, i flere formater. Hilsen en som ikke lærte dette før 3-4 år av familiens liv var digitalt utradert.

SØRG FOR at du har en kopi av alle bilder og andre viktige data på en ekstern harddisk eller nettverksharddisk, eventuelt også brent på dvd, og gjerne med en tredje kopi på minnepinne(r) eller lagret hos en seriøs leverandør som tilbyr lagring i nettskyen. Det kan være Googles Picasa, Flickr, Photobucket, Dropbox, eller norske aktører som Elite Foto.

Men igjen: Tilfellet FotoKnudsen viser at du ikke bør legge alle eggene i én kurv, selv om kurven drives av en tilsynelatende seriøs aktør.

Den enkleste måten å «ta backup» på er selvsagt å skrive ut bildene, enten med fotopapir på fargeskriveren hjemme, eller via en av FotoKnudsens gjenlevende konkurrenter, som Elite Foto, Elkjøp, Eurofoto eller Japan Photo.

EN LUR REGEL, med tanke på eventuelt tyveri eller brann, er også at minst en kopi bør oppbevares fysisk et annet sted enn originalen.

Er du virkelig forsiktig, leier du en bankboks til de umistelige bildene dine.