Har du lyst, må du love å angre

I ANLEDNING

sommer og sex går det en reklamekampanje på kino for angrepillen Norlevo. Et moderne, frigjørende produkt som markedsføres med et budskap og verdisyn fra gamledager.

Pene piker angrer selvfølgelig på at de har hatt ubeskyttet sex, og angrer de innen søttito timer kan de heldigvis få kjøpt en såkalt angrepille reseptfritt på apoteket. Sex og angring går hånd i hånd selv i år 2004, og Norlevo fra Nycomed er den mest profilerte av de såkalte angrepillene, som avbryter et eventuelt svangerskap etter ubeskyttet samleie. Et produkt som heldigvis ble reseptfritt etter en lang debatt i media for en tid tilbake.

Norlevo-reklamen henvender seg helt tydelig til et ungt publikum, og den henvender seg i hovedsak til jentene. Filmen er sjarmerende og uskyldig i formen, den viser et sett med klønete gutter som snubler og dummer seg ut i ulike situasjoner, men med en tradisjonell «guttete» sjarm. Stemmen vi hører på slutten av filmen er ungpike-aktig og sier: «Gutter er bare gutter. Ikke rart det går galt av og til...» Snakk om å rykke tilbake til start!

Her skal man lage en reklame for et produkt som i utgangspunktet selger seg selv, det eneste man klarer er å tilegge er et sett med utdaterte kjønnsroller. Det negativt ladete begrepet «angrepille» har man heller ikke klart å avlive. Det er trist, og det er for dårlig.

DET ER EN

utfordring å omformulere begreper rundt jenters seksualitet. Norlevo hadde muligheten til å kommunisere at ubeskyttet sex er felles ansvar og de hadde muligheten til å kalle pillen noe annet enn angrepille. Den muligheten benyttet de ikke.

Unge jenter trenger å få vite at sex kan være lystbetont og noe man ikke behøver å angre på. Hvis man bruker kondom er man et godt stykke på vei.