MILLIONTYVERI:  I november 2009 møtte politiet dette synet. Tyver hadde brutt seg inn hos Nyborgs Kunst i Oslo, og stjålet Munch-bildet «Historien», som har en antatt verdi på flere millioner kroner. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
MILLIONTYVERI: I november 2009 møtte politiet dette synet. Tyver hadde brutt seg inn hos Nyborgs Kunst i Oslo, og stjålet Munch-bildet «Historien», som har en antatt verdi på flere millioner kroner. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

Har du stjålet kunst i stua?

- Malerier sirkulerer i årevis før de blir solgt til uvitende kjøpere, sier Økokrim.

(Dagbladet): - Kunst på et prismessig mellomnivå blir det stjålet mest av, bilder på rundt 100 000 kroner. De er enklest å omsette, sier politioverbetjent i Økokrim, Kenneth Didriksen, til Dagbladet.

I tidsskriftet Miljøkrim skriver førstestatsadvokat Hans Tore Høviskeland i Økokrim at årsaken til kunstkriminaliteten er tredelt. Han trekker fram at sikkerheten rundt kunsten er relativt lav, etterspørselen og omsetningsverdien høy, og risikoen for å bli pågrepet svært liten.

- De mest spektakulære tyveriene, som Munch, blir sett på som trofeer og kan bli stjålet for å brukes som pressmiddel. De mindre kjente kunstverkene blir liggende i flere år, slik at allmennheten har glemt saken. Selgerne bygger en falsk historikk rundt bildet, og det blir dermed lettere å omsette, sier Didriksen.

I norske stuer I forbindelse med salget av Munchs maleri «Skrik», som går under hammeren på Sothebys i New York den 2. mai, har Dagbladet skrevet flere saker om kunstkriminalitet.

Det finnes ingen oversikt over savnede Munch-verker i Norge, men britiske Art Loss Register har i øyeblikket registrert 37 verk av Munch som er meldt stjålet eller ikke kommet til rette.

Kunstkriminalitet i større og mindre skala er et velkjent problem for Økokrim, og ukentlig mottar de meldinger om både stjålet og falsk kunst.

BLE RANET:  Munch-ekspert og kunstforhandler Einar-Tore Ulving ble ranet i sitt eget hjem i 2010. Foto: Privat
BLE RANET: Munch-ekspert og kunstforhandler Einar-Tore Ulving ble ranet i sitt eget hjem i 2010. Foto: Privat Vis mer

- Det er ingen fellesbetegnelse på hvem som stjeler kunst, det kan være de som ved et innbrudd tar med alt av verdi, deriblant også et maleri, eller tyveriene kan være planlagt og bestilt av bakmenn. Vi kan si mye om tyven utfra hva som er stjålet. Det viktigste er høyest mulig pris, og norske kunstverk har tradisjonelt hatt høyest pris her hjemme, sier Didriksen.

- Så stjålne kunstverk kan henge i norske stuer?

- Ja, absolutt. Noen er helt ukjente med hvor bildet kommer fra, andre vil ikke vite av bildets historikk, sier Didriksen.
 
Ble ranet Økokrim har i lengre tid etterlyst et bedre registreringssystem av norsk kunst, for å enklere kunne spore et verk ved tyveri.

Didriksen forteller at museene er blitt flinkere til å sikre bildene, og at de private samlerne er mest utsatt. Kunsthandler og Munch-ekspert Einar-Tore Ulving opplevde å bli ranet i eget hjem  i 2010.

Han forteller at tyvene så flere Munch-arbeider på veggen, men at de bare pekte på dem og i stedet ønsket gjenstander som er enklere å omsette.

- De store tyveriene blir bestilt av bakmenn innen et kriminelt nettverk. Kunstverket kan hyppig bytte eier, og sirkulere innad i nettverket i flere år. Da saken nesten er glemt, selges bildet. Et bilde kan rotere i opp mot 30 år før det selges, sier Ulving.

FAKSIMILE:  Dagbladet 26. april 2012.
FAKSIMILE: Dagbladet 26. april 2012. Vis mer

Han mener grafikk er spesielt utsatt for å havne på dette markedet, ettersom de gjerne er trykket opp i flere titalls eksemplarer.

Mer forfalskning Pågangen til Munch-museet for å undersøke om et verk er ekte eller ikke, er stor.

- Majoriteten av dem som kommer hit er folk i god tro. De har med seg bilder som har gått i arv eller er kjøpt i god tro. Det kan virke som Økokrim har rett når de sier at forsøk på forfalskning er økende, sier Sture Portvik, informasjonssjef ved Munch-museet.

FAKSIMILE:  Dagbladet 27. april 2012
FAKSIMILE: Dagbladet 27. april 2012 Vis mer