GRØNN OASE: Sandtorpark, ett av få grønne områder i den ferdigbygde delen av HafenCity. Foto: ELBE&FLUT/HafenCity Hamburg GmbH
GRØNN OASE: Sandtorpark, ett av få grønne områder i den ferdigbygde delen av HafenCity. Foto: ELBE&FLUT/HafenCity Hamburg GmbHVis mer

Har Hamburg lykkes med sin gigantiske havne-forvandling?

Vi tok en nærmere kikk på hva de har fått til så langt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

I 1991 la ordføreren i Hamburg en hemmelig plan. Et privat selskap ble opprettet for å kjøpe land fra byens havnevesen og andre tomteeiere i indre havn. Kjøpene ble gjort i skjul for å unngå konflikter med havna og forhindre at prisene skulle skyte i været.

Seks år seinere hadde byen sikret seg kontroll over et stort område og kunngjorde at her skulle HafenCity ligge, en ny bydel som ville utvide bykjernen med 40 prosent. HafenCity skulle bli et forbilde for andre byer, et utstillingsvindu for å lokke til seg turister og næringsliv, men det enorme området skulle også bestå av levende, varierte nabolag.

Har Hamburg fått det til? Før vi ser nærmere på HafenCity, la oss sende en stor takk til containeren. Uten denne romslige, standardiserte boksen i metall ville havna i Hamburg, i likhet med steder som Bjørvika, fremdeles vært et sted for røffe sjauere, Trondheim og Bergen ville ikke hatt våte drømmer om nye bydeler ved vannkanten, og all verdens havnebyer ville vært mindre innbydende.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn