<strong>Presset:</strong> Nav-direktør Sigrun Vågeng. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Presset: Nav-direktør Sigrun Vågeng. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

LEDER

NAV-skandalen:

Har ikke kontroll på NAV

Det som allerede var en stygg sak, ble ikke penere av NAVs egen gransking.

Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Konklusjonen fra NAVs interne revisjon av trygdeskandalen er nøktern i språket, men nådeløs i substans: Mangelfull EØS-kompetanse i etaten, dårlig kapasitet, og stor svikt i kommunikasjonen er delvis skyld i en av landets største forvaltningsskandaler i moderne tid.

Resultatet er som kjent justismord. 30 mennesker er uskyldig kastet i fengsel. Over 100 er feilaktig anmeldt til politiet. Flere tusen kan ha fått urettmessige krav om tilbakebetaling av penger de i realiteten hadde krav på.

RAPPORT: Nav har gransket seg selv - slik gikk det galt. NAV-direktør Sigrun Vågeng kommenterer rapporten. Video: Endre Vellene Vis mer

Slurv og inkompetanse har stjålet måneder, år og ressurser fra uskyldige norske borgeres liv.

NAV-rapporten bekrefter at etaten, ved en rekke anledninger, har drøftet hvorvidt den tolket reglene rett. Både på interne forum og i møte med Arbeids- og sosialdepartementet har NAV-ansatte løftet saken.

Så tidlig som i 2015 skrev NAV-direktørene Thore Hansen og Torun Mølstad i NAV Internasjonalt et brev om saken til NAV sentralt. Der skriver de at «retten til å ta med seg sykepenger under utenlandsopphold gjelder alle EØS borgere uavhengig av om de er bosatt i Norge eller andre EØS-land.»

Dessverre for alle som er rammet av de katastrofale feiltolkningene, ble bekymringene avvist eller kokte vekk i kålen. Selv ikke Trygderettens konklusjoner om NAVs feilaktige lovfortolkning i 2017 ble tatt tilstrekkelig tak i. Internrevisjonen omtaler en etat som ikke forstår eget saksfelt og som somlet da det gjaldt som mest.

Unnskyldningen fra NAVs toppledelse i dag er at møtene og varslene aldri ble løftet på høyt nok nivå i organisasjonen til at noen med beslutningsmyndighet fikk gjort noe med det.

Det er trolig en god forklaring på hva som har skjedd, men fritar på ingen måte NAVs mange direktører for ansvaret i saken. Tvert om vitner det om en organisasjon som ikke fungerer, med et system som ikke lar seg administrere og håndtere.

Samme pekefinger kan rettes mot Arbeids- og sosialdepartementet. I tida framover fortjener offentligheten svar på hvordan det kan ha seg at departementet og dens politiske ledelse ikke tok selvstendige grep for å få en avklaring i lovfortolkningen.

Den såkalte Tolley-dommen i 2017, et brev fra NAV til departementet i 2018 der de ber om en rettslig vurdering av praksis, samt møtene mellom etaten og departementet samme år, burde vært tilstrekkelig grunnlag for å trekke i nødbremsen langt tidligere.

Nå tyder mye på at verken NAV eller departementet ser ut til å ha kontroll med eget forvaltningsansvar. Det som allerede var en stygg sak, er ikke blitt penere av NAVs egen gransking.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer