Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Har iPhone møtt sin overfon?

Google-telefonen Droid kan utvilsomt mye. Men kan den danke ut Apples iPhone?

TIL KRIG MOT GAMMEL HELT: Google-gutta Larry Page og Sergey Brin er gamle beundrere av Steve Jobs og nære samarbeidsaprtnere med Apple. Men nå skjerpes konkurransen mellom de to selskapene. Foto: SCANPIX
TIL KRIG MOT GAMMEL HELT: Google-gutta Larry Page og Sergey Brin er gamle beundrere av Steve Jobs og nære samarbeidsaprtnere med Apple. Men nå skjerpes konkurransen mellom de to selskapene. Foto: SCANPIX Vis mer

||| (Dagbladet.no): Når et nytt produkt markedsføres ved at man rakker ned på hovedkonkurrenten, taler det aller meste for at konkurrenten allerede har vunnet.

ET UNNTAK I SÅ MÅTE
er Apple, som til tross for en særdeles arrogant (og unektelig litt morsom) reklamekampanje med fokus på å framstille PC-produsenter (og dermed PC-kjøpere) som trege, hjelpeløse firkanthoder og Macbrukere som kule, vennlige smartinger, fortsatt selger flere og flere av sine Mac-datamaskiner. Apple er riktig nok en mygg i dette markedet, men merkevaren ser ikke ut til å ha tatt varig skade av Apples langvarige, negative fokus på kokurrentene i PC-industrien.

Nå får Apple smake sin egen medisin - som et indirekte resultat av den skjerpede konkurransen om din og min mobile telefoni- og databruk mellom de to gamle forbundsfellene Apple og Google.

Det er den amerikanske mobiloperatøren Verizon som markedsfører sin kommende Android-baserte mobiltelefon, Droid, under slagordet «iDon't». Det er selvsagt inspirert av stavemåten til Apples iPhone, og poenget er å fortelle potensielle kunder om alt Apples suksesstelefon ikke kan.

«iDon't have a real keyboard, iDon't run simulatenous apps, iDon't take night shots», begynner den første reklamefilmen i en serie. iPhone har ikke ordentlig tastatur, iPhone kan ikke kjøre flere programmer samtidig, iPhone har ikke kameralys og kan derfor ikke ta bilder om natta - og så videre.

Verizons eget produkt, en smarttelefon som skal ta i bruk Googles Android-operativsystem i versjon 2.0 når den lanseres senere i høst, nevnes ikke med ett ord før det reklamefolket kaller pay-offen: Everything iDon't...Droid does.


DET ER MULIG, DET.
Foreløpig finnes det verken et eneste verifisert bilde eller publiserte spesifikasjoner på den nye telefonen, så det er vanskelig å vite hva vi snakker om. Men er det slik at tastaturet er så fantastisk, programmene så mange og kamealyset så lyst så at dette er det beste man har å stille opp med mot Apple-telefonen som har snudd en hel industri på hodet? Flere observatører spør nå hvorfor Verizon ikke heller fokuserer på eget produkt.

Det skal nemlig være heite saker, utviklet i samarbeid mellom Motorola, Google og Verizon. Ifølge teknologinettstedet Techcrunch er Droid intet mindre enn Android-plattformens «flaggskipprodukt», det mest sofistikerte fysiske mobilproduktet verden har sett til nå og «den første reelle trusselen» mot iPhone.

Verizon kunne også ha fokusert på kvalitetene som gjør Android til et spennende og langt mer åpent alternativ til Apples lukkede iPhone/iTunes-univers. Android-plattformen er den mest seriøse utfordreren til iPhone i det voksende segmentet for brukervennlige multimediatelefoner med berøringsskjerm. Mens de tradisjonelle mobilprodusentene fortsatt produserer telefoner der berøringsskjermenmest er et mer eller mindre forseggjort «lokk» på toppen av et mer konvensjonelt mobiloperativsystem, er Android i likhet med iPhone OS en fullintegrert løsning bygget fra grunnen av rundt en nyskapende idé. I tillegg er Android, i skarp motsetning til Apples løsning, basert på åpen kildekode.

I DISSE DAGER forlater Apple-folk Googles styre, og omvendt. Google-sjef Eric Schmidt er allerede ute av Apple-styret. Utveksling av kjernepersonell og hospitering er også i ferd med å fases ut, for stadig mer peker i retning av at de to selskapene er i ferd med å ta av hanskene i kampen om det nye mobilmarkedet Apple åpnet med iPhone.

Android har forsatt relativt beskjeden utbredelse, men i en telefonkonferanse med investorer og analytikere nylig, varslet Googles toppsjef Eric Schmidt at den vil «eksplodere». Det er sånt toppsjefer er betalt for å si, men med denne lista Wired presenterer over nye og kommende Android-telefoner fra HTC, Motorola, Samsung, Dell og LG - samt Verizons Droid som kan det iPhone ikke kan - begynner forbrukerne faktisk å få en del alternativer å velge i.

Spørsmålet er om det er nok, mot Apples ene.

Følg meg på Twitter: @janomdahl

KAMPANJE: Verizons kampanje for Google-telefonen Droid fokuserer på hva den kan som Apples iPhone ikke kan. Faksimile: Verizon
KAMPANJE: Verizons kampanje for Google-telefonen Droid fokuserer på hva den kan som Apples iPhone ikke kan. Faksimile: Verizon Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling