DEBATT

Har Kajsa (11) skylda for kroppspresset?

Sophie Elise får betalt for å kle av seg.

VEKKER OPPSIKT: Flere reagerer på måten EF reklamerer for sine produkter på. Sophie Elise promoterer for selskapets reiser på denne måten. Foto: Sophie Elise Isachsen / Instagram
VEKKER OPPSIKT: Flere reagerer på måten EF reklamerer for sine produkter på. Sophie Elise promoterer for selskapets reiser på denne måten. Foto: Sophie Elise Isachsen / Instagram Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

«Det handler om halvnakne bilder i feed til tenåringer og unge», skriver påvirker og programleder i NRK, Gisle Gjevestad Agledahl (nrk.no).

Med utgangspunkt i bråket omkring reklamesamarbeidet mellom EF (Education First) og Sophie Elise Isachsen drøfter han hva som kan gjøres for å få slutt på kroppspresset fra influencere. Denne saka viser at det faktisk er mulig å punktere kroppspresset. Men Agledahl dirigerer oss inn på et blindspor.

Han legger skylda og ansvaret på dem som er utsatt for kroppspress; – på dem som klikker seg inn: «Det er din skyld at Sophie Elise kler av seg på Instagram (…). Forbrukermakta kan flytte fjell. Den kan kle på folk.»

Men det var mediemakta, ikke forbrukermakta, som presset EF til å slette bildene av avkledd influenser. Forbrukermakt krever en myndig, distansert og opplyst forbruker. Isachsens følgerflokk er ikke der: «Du er et så stoooort forbilde for meg (…) jeg er 11 år», skriver Kajsa i kommentarfeltet på bloggen til Sofie Elise Isachsen.

Halvparten av norske niåringer er på sosiale medier, viser en fersk undersøkelse fra Medietilsynet. Når de blir 13 år er denne prosenten økt til 99, og 85 prosent av jentene bruker Instagram. Unge begynner typisk å følge utseendepåvirkere ved inngangen til tenåra. En viktig del av sosialisering og identitetsdanning skjer på nett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer