Har Microsoft laget en dings folk faktisk vil ha?

Satser alt på ett brett med Surface.

PÅ ETT BRETT: Microsoft har ikke råd til å feile med Surface, selskapets store satsing i det Apple-dominerte markedet for nettbrett. Foto: Microsoft
PÅ ETT BRETT: Microsoft har ikke råd til å feile med Surface, selskapets store satsing i det Apple-dominerte markedet for nettbrett. Foto: Microsoft Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Å beskylde Microsoft for å kopiere Apples iPad med sitt nye nettbrett Surface, er, som vittige hunder har påpekt på Facebok den siste uka, kanskje en smule urettferdig. Bill Gates presenterte jo den første prototypen på en tavle-PC allerede i 2000, ti år før Apple lanserte sitt revolusjonerende produkt.

Men det er noe med måten Apple gjør ting på, som gang på gang har tvunget Microsoft til å ta etter.

Det mest åpenbare eksemplet er selvsagt selve pek-og-klikk-brukergrensesnittet og skrivebordmetaforen i Windows, som var kraftig «inspirert» av Apples operativsystem. At Steve Jobs og kompani på sin side hadde forsynt seg grovt med ideene fra forskningsmiljøet Xerox PARC, er en annen historie.

EN AV DE mest sentrale suksessfaktorene til Apple har alltid vært integrasjonen mellom maskinvare og programvare, mellom dings og data. Ting bare virker, elegant og sømløst.

At Microsoft nå skal lansere et produkt der selskapet tar ansvar for begge sider av likningen, viser at selskapet har forstått dette. Men det er ikke første gang Steve Ballmer og kompani prøver å lage en dings.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer