HØYTLESNING: Mikael Persbrandt leser høyt fra memoarene sine om den gangen han dukket opp, sjalu og beruset, på døren til Fredrik Skavlan og Maria Bonnevie. Video med tillatelse: TV 2 Vis mer Vis mer

«Skavlan»

Har mistet over 400 000 TV-seere siden NRK-exiten

Fredag satser TV 2 på at superstjerna David Guetta drar seere.

23. mars var sist gang «Skavlan» ble sendt på NRK, og talkshowet sørget den gang for at 687 000 lineære seere benket seg foran tv-apparatet, ifølge tall fra NRKs analyseavdeling.

Etter premieren hos konkurrenten TV 2 i midten av september, har programmet imidlertid mistet stadig flere seere. Forrige uke så bare 286 000 lineære seere på «Skavlan» 5. oktober, ifølge tall fra TV 2.

Det er et fall på hele 58 prosent (401 000) siden avskjedsprogrammet på NRK.

TYNGRE TIDER: Programleder Fredrik Skavlan har mistet seere etter at han tok med talkshowet «Skavlan» over til TV 2. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
TYNGRE TIDER: Programleder Fredrik Skavlan har mistet seere etter at han tok med talkshowet «Skavlan» over til TV 2. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Uke for uke

Etter fire av høstens 12 planlagte «Skavlan»-programmer på TV 2, ser lineærseertallene slik ut (inkludert opptak, reprise og Sumo i parentes):

  • Første uke: 440 000 (507 000).
  • Andre uke: 385 000 (436 000).
  • Tredje uke: 288 000 (331 000).
  • Fjerde uke: 286 000 (320 000).

Bare siden TV 2-premieren har programmet altså mistet 35 prosent (154 000) av lineærseerne.

- Det har hele veien vært urealistisk å nå tallene NRK hadde med «Skavlan». Det har vi aldri sett for oss. Vi ønsker oss alltid flere seere, men vi er ikke like utålmodige som pressen, sier kanaldirektør i TV 2, Trygve Rønningen, til Dagbladet.

- Vurderer alt

Talkshowet har nå en markedsandel på nesten 30 prosent blant den ettertraktede målgruppen på dem mellom 20 og 49 år, forteller Rønningen. Det er de fornøyd med.

- Å etablere et nytt program og oppnå en slik markedsandel så fort, er absolutt noe å bygge videre på. Flyttinga har gjort «Skavlan» yngre, og det lever vi svært godt med som en kommersiell kanal.

På spørsmål om TV 2 tar grep for å få opp tallene, svarer kanaldirektøren at de fortsatt er inne i en testfase hvor de prøver og feiler.

- Vi vurderer alt, og særlig jobber vi med hvordan vi håndterer og presenterer «Skavlan» digitalt, sier Rønningen, som samtidig avslører at den verdenskjente DJ-en David Guetta besøker studioet til Fredrik Skavlan førstkommende fredag. Denne uka sendes programmet fra London.

- Tenker helhetlig

Ekspert og tv-sjef i mediebyrået Mediacom, Marianne Massaiu, mener at TV 2 lykkes samlet sett, til tross for at «Skavlan» leverer under forventet. Hun tror programmet har mistet mange av sine eldre seere, på grunn av at de har en større grad av kanallojalitet.

- TV 2 drømte nok aldri om at «Skavlan» skulle levere på NRK-nivå, men 400 000 så de nok for seg, så at seertallene er under 300 000, er ikke optimalt. Man kan spekulere masse i om TV 2 bør ta grep. Som å endre sendetidspunkt, lengde, eller forsøke å melke programmet mer digitalt, men de tenker ikke bare på «Skavlan». TV 2 tenker helhetlig, sier Massaiu og fortsetter:

- De skal lage en god fredagskveld, og det har de klart. Både «Idol» og «Senkveld» gjør det bra, så samlet sett oppnår kanalen det de ønsker.

For «Skavlan» har ikke tapt de helt yngste seerne, noe som tyder på at dette er et program familien ønsker å se sammen, ifølge eksperten.

- Det er positivt. Annonsører ønsker at familier og noe yngre seere på TV 2 på fredagskvelden, og der gjør programmet det godt. Det største fallet ser vi blant dem som er eldre enn 55 år.