Har «Modern Warfare» en dypere mening?

Og er Samus Aran et feministisk ikon? Spillpikene er det som skjer når gaming og akademia kolliderer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Kan dataspill være samfunnskritiske? Dette er spørsmålet som Spillpikene, en blogg drevet av gamerne Maren Agdestein, Linn Søvig, Marianne Hagland Westerlund og Hedvig Myklebust, forsøker å finne ut av nå for tida. Alle fire har bakgrunn i spillforskning, og om en leser bloggpostene deres blir det kjapt klart at Spillpikene opptas av andre ting enn tradisjonelle spillnettsteder.

Her finnes alt fra funderinger rundt læringsspill om fattigdom og spillskildringer av homofile til konkurranser hvor leserne oppfordres til å illustrere favorittspillene i matform. Samtidig planlegger de en sak om den sovjetiske versjonen av monopol, hvor kapitalismen var byttet ut med kommunistiske spillmekanismer. En annen sak skal handle om samfunnsengasjement i onlinespill.

- Spilljournalistikken er veldig nyhets- og teknologifokusert. Vi hadde lyst til å se på litt andre aspekter ved spill, de som er tidløse og aktuelle på andre måter enn at de har den feteste grafikken, forklarer Marianne.

Da det siste «Medal of Honor»-spillet ble anmeldt i norske spillmedier nylig, valgte mange å trekke inn skildringen av den krigen i Afghanistan som et viktig element i vurderingen. I følge Maren gjorde dette dem til bedre anmeldelser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer