Har norske filmer for dårlige titler?

Barnefilmer knuser voksenfilmer i antall solgte kinobilletter hittil i år.

 ANONYME TITLER:  Direktør i norsk filminstitutt, Nina Refseth, mener dårlige titler kan være deler av forklaringen til labre kinotall på voksenfilm. Foto : Agnete Brun
ANONYME TITLER: Direktør i norsk filminstitutt, Nina Refseth, mener dårlige titler kan være deler av forklaringen til labre kinotall på voksenfilm. Foto : Agnete BrunVis mer

(Dagbladet): Ferske kinotall viser at barnefilmer er langt mer populære enn voksenfilmer på norske kinoer i år.

Nina Refseth, direktør i Norsk filminstitutt, trekker spesielt fram vårens to norske barnefilmer, «Karsten og Petra blir bestevenner» og «Pelle Politibil på sporet».

- Barne- og familiefilmene er helt klart veldig viktige for å få høye besøkstall for norsk kinofilm, sier Nina Refseth, direktør i Norsk filminstitutt (NFI) til Dagbladet.

I skrivende stund er «Karsten og Petra blir bestevenner» og «Pelle Politibil på sporet» sett av hele 345 000 personer på kino. Til sammenlikning har årets ni andre norske kinofilmer, som er beregnet for et voksent publikum, solgt til sammen 182 000 billetter.

Refseth forteller at hun den siste tida har sett en tendens til at filmer de regner med skal selge mellom 60—70 000 billetter, selger langt færre. Hun har ikke et klart svar på hva som kan gjøres for å trekke flere publikummere.

- Anonyme titler En av grunnene til den lave oppslutningen, tror hun kan være at i kinoer med bare en sal, går filmene i kortere perioder etter at kinoene ble digitalisert. Refseth trekker også fram tittelvalg, og mener flere har et for anonymt navn.

- Det kan være en vesentlig faktor, og jeg tror mange filmer ville hatt godt av å ha en tittel som er tydeligere og som posisjonerer filmen bedre. Det blir ofte litt for likt, sier hun uten å ville komme med eksempler:

- Ser du på lista over norske filmer de siste åra vil du nok klare å finne en del filmer som kunne ha fått et mindre anonymt navn.

 NFI-direktøren understreker samtidig at det er for tidlig å felle en dom over inneværende kinoår. Filmer som «Pornopung», «Pioner» og «Gåten Ragnarok» har premiere i sommer og høst, og ventes å treffe et stort publikum.

- Polariserte kinobesøk Åge Hoffart, leder for kinodistribusjon i SF Norge, sier at de er svært fornøyde med besøkstallene for «Karsten og Petra», som hittil er sett av 212 000.

- Det er en stor suksess uansett målestokk, og det er en veldig viktig oppgave for oss å sørge for at det er gode barnefilmer tilgjengelig. Hvis ikke unger får gode opplevelser på kino som små, blir de heller ikke aktive kinogjengere seinere, sier Hoffart.

Han mener å se en generell trend ved at kinobesøket polariseres.

- De største filmene blir større og nisjefilmene finner sitt publikum, mens filmene i midten gjør det dårligere. Det gjelder ikke bare de norske filmene eller det norske kinomarkedet, sier Hoffart, og forteller at norske filmer står i en sterk konkurransesituasjon med spesielt amerikanske produksjoner.