Har Oslo en stil?

Framtidas arkitektur blir diskutert og eksponert gjennom Arkitektur triennalen. Men kjenner vi arkitekturhistorien? Professor Thomas Thiis-Evensen guider oss gjennom Oslos arkitektur.

- Nei, sier professor i arkitekturteori og -historie, dr.philos. Thomas This-Evensen.

- Oslo er en kavalkade av stiler, sammensatt av arkitektur gjennom 2000 år. Bortsett fra noen få middelalderbygninger, som Gamle Aker kirke og Akershus, og noen 1600-tallsbygninger, er Oslo dekket av et historisk teppe gjennom 1800-tallshistorismen. Og historismen brukte alle stilarter gjennom historien, fordi man gjennom dem kunne signalisere bygningens bruk, enten det var en kirke eller et slott. Med andre ord en slags visuell funksjonalisme.

- Kan Oslo sammenliknes med noen annen europeisk by?

- Berlin, fordi så mange av fortidas arkitekter studerte i Berlin og dels i Hannover.

- De fleste vet svært lite om arkitektur og dens historie. Er det skolen eller arkitektene selv som har sviktet i undervisningen av arkitektur?

- Det er tida selv. På 1700-tallet ble krigsskolekandidatene undervist i arkitektur og andre humanistiske fag. Der og i andre kretser hørte det til dannelsesnivået. Så kom 1900-tallet med funksjonalismen som rasjonaliserte det bort. Vi kastet ut historien, den var ikke lenger aktuell.

- Interessen for arkitektur har i flere år vært stigende. Du skrev selv den første læreboka i arkitekturhistorie for den videregående skole.

- Gjennom det siste tiåret er arkitektur igjen kommet på dagsordenen. Det handler blant annet om at vi har bedre tid. Vi arbeider ikke lenger døgnet rundt og har fått overskudd til kunnskap, også om arkitektur. Det setter igjen et voldsomt krav til arkitektene selv.

- Kan man noe sted i Oslo se eksempler på alle stilartene som er brukt?

- Faktisk. På Oslos hovedgate, Karl Johan, har vi hele stilhistorien representert, fra Stortingets romanske, borgaktige utforming til Universitetets og Slottets klassiske stil i ren tapning av det gresk-romerske. Det eneste vi ikke finner på Karl Johan, er ren jugend. Men vi ser jugend i Nationaltheatret.

Og med Thiis-Evensen som guide plukker vi bygninger på Karl Johan, der stilartene signaliserer tid og funksjon.