Har PlayStation 3 endelig fått sin «Mario Kart»?

Hadde det bare ikke vært for lastetidene ...

|||Kan det første ordentlige «kart racer»-spillet på PlayStation 3 legge bananskall i veien for «Mario Kart», eller er det bare en sliten kopi?

Som navnet gjenspeiler, er greia med «Modnation Racers» ikke bare at du skal rase rundt i en minibil og skyte motstanderne av banen, men også kan modifisere så godt om alt i spillet.

Du kan med den største letthet konstruere egne baner, designe egne karakterer og skru sammen egne biler, for så å dele disse online med den store nettflokken.

La det være sagt med en gang: Dersom du ikke har noen interesse av å bruke tid på å lage ting selv kan du bare droppe spillet først som sist.

Men hvorfor skulle du ikke like slikt? Det er lagt så mye elsk inn i designelementene at du lett kan bruke utallige timer bare å snekre sammen den perfekte banen, for så å konkurrere mot andre på den.

Det hjelper også at alt er svært brukervennlig; om du vil, kan du lage en fullt fungerende bane på bare på tjue sekunder.

De ferdiglagede brettene som følger med brettet, er det ingenting å utsette på. Det hele er pakket inn med morsomme kuttscener av høy kvalitet, samt en historie som faktisk ikke er så ille - sjangeren tatt i betraktning.

Men denne virker egentlig som en glorifisert opplæringsdel i forkant av de langt mer interessante online-løpene, der du kan utfordre kjente og ukjente på hjemmelagde baner.

Dessverre virker det som utviklerne har brukt litt vel mye tid på å finpusse designdelene av spillet. Det er nemlig mye å sette fingeren på når det gjelder resten.

Den aller største syndebukken er den forferdelige lastetiden spillet har. Her snakker vi først en 15 minutter lang installering, men likevel tar det nesten fem minutter fra du starter spillet til du kan kjøre.

1

Mye av æren får den slitsomme menybanen spillet har i stedet for en hovedmeny. Her kjører du rundt en svær rundkjøring og velger hva du vil spille - for eksempel kjører du til «Split Screen» for lokal multiplayer.

Hvorfor kan vi ikke få en vanlig meny hvor vi kjapt trykker oss inn i et løp!?

Det er mildt sagt frustrerende å måtte sitte gjennom tilsammen to minutter lastetid før og etter et løp som varer omtrent like lenge som du venter.

Det undergraver hele «pick up and play»-stemningen slike spill har, og det gjør at jeg nærmest ikke gidder å starte spillet om jeg bare vil ta en runde eller to.

Framerate er også noe som får en kraftig smell fra tid til annen, og i den nevnte hovedmenyrundkjøringa er det tidvis helt uutholdelig - selv om det ikke betyr stort for selve spillinga.

Noe som er synd, for spillet er morsomt når det først kommer i gang.

Den som så for seg en blåkopi av «Mario Kart» bommet (heldigvis?) grovt - for alt kaoset som kjennetegner Nintendos maskotspill er byttet ut med nøye boostkontroll og tunge kontroller det tar litt tid å venne seg til.

Her gjelder ikke jaget etter våpenkasser og spamming av skyteknappen, men heller et fokus på å drifte perfekt i svingene for å bygge opp boostmeteret (som også dobler som skjold), være veldig nøyaktig i både angrep og forsvar, og å bare generelt være flinkere enn motstanderne. Ingen blåskall på slutten av runden, altså.

Apropos våpen, er det bare en liten håndfull her. Du kan derimot velge å oppgradere disse ved å ikke bruke dem opp med en gang, men heller kjøre over flere «våpenballonger». Dette gir angrepene et ekstra lag med taktikk lignende spill mangler.

Med sine flotte skaperverktøy og artig kjøring er det verd å ta en titt på «Modnation Racers». Det er bare så synd at spillet bærer preg av å ikke være helt ferdig ennå.

Har PlayStation 3 endelig fått sin «Mario Kart»?

PS: Utviklerne sier de skal prøve å korte ned på lastetidene i en fremtidig patch. Vi får se hva de koker opp.