«Tokyo Must be Dreamin'» (2013): Tittelen er en av Behns yndlingsbyer. - Denne er kul og dekorativ, og hadde passet i en frognerleilighet, sier Joakim Borda. Foto: Ida Marie Ellinggard / Dagbladet
«Tokyo Must be Dreamin'» (2013): Tittelen er en av Behns yndlingsbyer. - Denne er kul og dekorativ, og hadde passet i en frognerleilighet, sier Joakim Borda. Foto: Ida Marie Ellinggard / DagbladetVis mer

Har satt terroristens hode på en stake

Se Aris Breivik-kunst.

GEILO (Dagbladet:) I kveld åpner utstillingen der Ari Behn stiller ut sine malerier for første gang. Prinsesse Märtas ektemann er nok for de fleste mest kjent som forfatter og skribent, men har mange kunstneriske jern i ilden. Blant annet har han skrevet teaterstykket «Treningstimen» og designet servise for Magnor glassverk.

Utstillingen på Dr. Holms i Geilo, i regi av Galleri Pan, er Behns debututstilling som maler, og han stiller ut blant annet sammen med Odd Nerdrum, Helene Knoop, Unni Askeland og fotograf Per Heimly.

Dagbladet fikk i går kveld ta en sniktitt på Behns malerier, og et av maleriene viser terroristen Anders Behring Breiviks hode på en stake, under teksten «Keep calm and carry on».

- Hvorfor har Behn valgt å bruke Anders Behring Breivik i kunsten?
- Han ønsker å la det valget tale for seg selv, sier Gerald Maximilian Bliem, som driver Galleri PAN.

Ekspertenes dom Fire kunsteksperter har på oppdrag fra Dagbladet fått se bilder av Behns malerier, og gjort en uhøytidelig vurdering av debutverkene. «Spekulativt», «opplagt» og «grumsete» er ordene de bruker for å beskrive valget om å bruke Anders Behring Breivik.

- Dersom kunstneren ønsker å provosere oppnås dette sannsynligvis med «Keep Calm and Carry On». Store tragedier kan forsvares som et tematisk fundament i kunst, men dette er ikke spesielt smidig gjennomført, sier Gunhild Horgmo, fast kunstkritiker i Telemarks Avis.
- Dette er ganske smakløst. Selv om man ville se dette som hans kunstneriske produksjon fritt fra kobling til kongehuset, forsterker han koblingen med små royalistiske symboler som kongekronen over teksten, sier Joakim Borda, kunstkritiker, kunsthistoriker og kurator.

- Overtydelig Ingen av ekspertene er heller særlig positive til de øvrige verkene.
- Ari Behn må gjerne holde på med sitt hobbymaleri, men kunst er det ikke, sier Jan Kokkin, kurator og tidligere kunstkritiker for DN og Morgenbladet.

- Min første tanke er: hvor vil Ari Behn med dette? Bildene formidler en litt for hardtprøvende påtatthet. Selv om arbeider som «Ha Ha Ha» er ekspressive fremstår de flate i uttrykket, og kombinasjonen mellom det figurative og abstrakte er ikke helt vellykket. Bruken av tekst i komposisjonen fremstår dessuten noe overflødig og gjør budskapet overtydelig, sier Gunhild Horgmo.
  - Dette var trist som bare faen. Ari Behns debut som billedkunstner er en presentasjon i ren ubehjelpelighet.  De fire maleriene jeg har hatt tilgang på, mangler det helt elementære. Fargene henger ikke i hop, formgivingen er løs i fisken og innholdet er like grumset som et gjørmehøl, sier Pål Grøtvedt, kunstkritiker, kunsthistoriker og billedkunstner. 

«Ha Ha Ha» og «DESTROYER» (2013):
«Ha Ha Ha» og «DESTROYER» (2013): Vis mer
BREIVIK-KUNST: I verket Keep "Calm and Carry On" har Ari Behn plassert det avrevne hodet til Anders Behring Breivik på en stake. Krona og teksten i kunstverket er hentet fra en britisk propagandaplakat fra 1939, laget for å styrke moralen i befolkningen. Foto: Ida Marie Ellinggard / Dagbladet
BREIVIK-KUNST: I verket Keep "Calm and Carry On" har Ari Behn plassert det avrevne hodet til Anders Behring Breivik på en stake. Krona og teksten i kunstverket er hentet fra en britisk propagandaplakat fra 1939, laget for å styrke moralen i befolkningen. Foto: Ida Marie Ellinggard / Dagbladet Vis mer