BEATNIKS-GENERASJONEN: Svein Finjarn og The Beatniks spilte 60-tallsrock under åpningen av Rockheim, det nasjonale opplevelsesenteret for pop og rock på Brattøra i Trondheim, i 2011. Nå kan Finjarn bli innlemmet. Foto: Ned Alley / NTB Scanpix
BEATNIKS-GENERASJONEN: Svein Finjarn og The Beatniks spilte 60-tallsrock under åpningen av Rockheim, det nasjonale opplevelsesenteret for pop og rock på Brattøra i Trondheim, i 2011. Nå kan Finjarn bli innlemmet. Foto: Ned Alley / NTB ScanpixVis mer

Har Sissel og Book'n noe på Rockheim å gjøre?

Ni nye nominerte i Hall of Fame.

Kommentar

Det har vært lite å utsette på innlemmelsene i Rockheim Hall of Fame siden starten i 2011, sjøl om noen av nominasjonene har vært diskutable.

Det er viktig å ha i bakhodet at dette ikke er en rockepris, sjøl om navnet skulle tilsi det. Rockheim Hall of Fame i Trondheim har som formål «å hedre personer som har hatt stor betydning for norsk populærmusikks utvikling og utbredelse». De som kan innlemmes er «artister/grupper med ekstraordinære karrierer og andre som har hatt en særlig innflytelse på populærmusikkens historie i Norge».

Dermed har døra vært åpen for både Wenche Myhre og DumDumBoys, Nora Brockstedt og Mari Boine. 20 artister er innlemmet siden starten.

Men også denne gang etterlyses flere «ekte» rockere blant de nominerte.

Spørsmålet er om det er riktig å gå så bredt ut. Burde ikke Rockheim vært forbeholdt rockerne? Eller bør den bytte navn? Kan ikke «Husker du»-gjengen ha sitt eget Hall of Fame?

Går man til statuttene kan forsåvidt alle de nominerte forsvares på et vis. «Man kan få sin Hall of Fame på grunn av folkekjærhet eller en trofasthet som en selvoppfunnet sjanger, eller en enorm musikalitet, en utsøkt melodiøsitet eller i kraft av sin tydelige personlighet», som allerede Rockheim-innlemmede Jan Eggum uttaler som leder i nominasjonskomiteen.
 
Den mest overraskende av de ni nominerte er nok for de aller fleste Svein Finjarn, men han er også den første som bør stemmes inn. Han er en av de minst kjente av Norges gjennom tidene beste gitarister, med en historie som går tilbake til hans første band i 1957, via The Beatniks i 1961 til diverse soloprosjekter. Han var med på rockens spede start i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn Eidsvåg og Kari Bremnes er innafor. Karin Krog er utvilsomt Norges største jazzstjerne, og hvis Jan Garbarek kan innlemmes kan vel hun også. Men fortjener en sangerinne som først og fremst er en tolker i en tross alt smal sjanger plass i dette selskapet, eller bør hun trone øverst i jazzens eget Hall of Fame?

Og hvis jazz er populærmusikk, hvor blir det av bluesnominasjonene? Hvor er Knut Reiersrud og Kåre Virud, som har hatt en avgjørende betydning for sjangerens utbredelse i Norge - sistsnevnte ikke minst fordi han var den første som sang blues på norsk.

Finn Kalvik, Sissel Kyrkjebø og Jens Book-Jenssen er alle solide artister som har gjort seg bemerket over et bredt spekter, men  hvor stor betydning har de hatt «for norsk populærmusikks utvikling og utbredelse»? Kvalifiserer det å ha vært med på visebølgen, å selge mange plater og synge fint eller å ha vært med fra populærmusikkens barndom?

Motorpsycho og The Aller Værste er de eneste i dette selskapet som kan kalle seg skikkelige rockere, og har utvilsomt et stort nedslagsfelt - førstnevnte som et eksperimentelt rockeband som nærmest har etablert en egen sjanger og har et internasjonalt publikum, sistnevnte som en del av den punkbølgen som etter hvert fikk merkelappen new wave eller skainspirert nyrock.

The Aller Værste er utvilsomt viktige, men ga bare ut to album. Er det riktig å innlemme dem før Raga Rockers, den eneste av «de fire store» som ikke er inne?

Er Junipher Greene vurdert? Bandet rundet nylig 50 år og har i sin midte Norges to fremste filmkompoinster i Geir Bøhren og Bent Åserud og en av Norges mest markante rockvokalister i Freddy Dahl. Norges første dobbeltalbum, «Friendship» (1971), ble i 2007 kåret til Norges beste pop/rockplate i Dagens Næringsliv.

Faren med Rockheim Hall of Fame er at det skal favnes så vidt, mister identiteten og blir så folkelig at det uthules. For hører egentlig den først innlemmede, Åge Aleksandersen, og revyartist og «sviskesanger» Jens Book-Jenssen hjemme på den samme æresveggen?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook