TOSPANN: Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordengs to englebøker har et totalopplag på 126 300 eksemplarer inkludert lydbøker.

Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet
TOSPANN: Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordengs to englebøker har et totalopplag på 126 300 eksemplarer inkludert lydbøker. Foto: Lars Eivind Bones/DagbladetVis mer

Har solgt englebøker for 30 millioner

Märtha Louise og Elisabeth Nordengs englebøker har trolig omsatt for nærmere 30 millioner. Det skyldes utelukkende drahjelp fra prinsessetittelen, mener Trond Blindheim.

(Dagbladet): I februar lanserte prinsessen og hennes englepartner bok nummer to basert på pensum fra Astarte Education — den såkalte engleskolen. «Englenes hemmeligheter» gikk rett inn på andreplass på Bokhandlerforeningens liste over bestselgende generell litteratur.

Internasjonal utgivelse Nå er den også solgt for utgivelse i Tyskland, Nederland, Belgia og Danmark. Forlag i Sverige, Italia, og på Island, kjøper trolig også rettighetene til å utgi boka.

«Møt din skytsengel», duoens første bok, har solgt bra i mange av de samme landene, og samlet har bøkene nå et totalopplag på 126 300 eksemplarer - inkludert lydbøker.

Bredere nedslagsfelt Dagbladets beregninger, med utgangspunkt i gjeldende utsalgspris i de ulike europeiske landene, viser at totalopplaget på de norske og utenlandske bøkene trolig har en verdi på rundt 33 millioner kroner.

«Møt din skytsengel» er fremdeles til salgs i en del norske og utenlandske bokhandlere, men englepartnerne har trolig omsatt bøker for nærmere 30 millioner kroner.

- Cappelen Damm har rettighetene til utgivelser i Norge, mens forfatterne selv holder rettighetene til utlandet. Det er derfor vanskelig å kommentere salget for Europa totalt, eller å vurdere realitetene bak de tallene Dagbladet presenterer, sier Ida Berntsen, forlagssjef for sakprosa i Cappelen Damm.

Treffer trenden Berntsen mener de to englebøkene har truffet en trend i det norske bokmarkedet.

- I Norge går disse bøkene inn i et større bilde der åndelig orientering har fått et bredere nedslagsfelt de siste årene. Det ser vi blant annet også med bøker som «The Secret» og bøkene om Snåsamannen.

Kongelig markedsføring Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, mener at det høye opplaget utelukkende skyldes Märtha Louises kongelige bakgrunn og at hun på bokas cover tydelig markedsføres som prinsesse.

- Det betyr absolutt alt — etthundre prosent. Det er prinsessetittelen som skaper oppmerksomhet rundt bøkene, som gjør at folk blir nysgjerrige på dem, og at dere i media skriver om dem, sier Blindheim.

Han har lest begge englebøkene og konstaterer at det er principessa Märtha Louise som har sikret utenlandssalget.

- Utnytter tittelen - Det utgis jo stadig bøker i samme sjanger som verken selger bra eller får mye oppmerksomhet, sier han.

Märtha Louise gav i 2002 avkall på tiltaleformen Hennes Kongelige Høyhet, som et resultat av at hun ønsket å være selvstendig næringsdrivende. Statsviter og Høyre-politiker Erik Lundesgaard reagerer på at de to englebøkene er blitt bestselgere.

- Det sier noe om hvilken markedsføringskraft det ligger i å ha tittelen prinsesse. Jeg mener at Märtha Louise utnytter en offisiell tittel i foretningsøyemed. Hun later til å tro at det er en del av hennes navn, men hun er ikke født prinsesse — det er et tittel hun har fått ved fødselen, sier Lundesgaard.

- Gode formidlere Forlagssjef Ida Berntsen avviser kritikken.

- Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng har markert seg som gode formidlere innenfor åndelig selvutvikling, og gjør dette gjennom kurs, seminarer og bokutgivelser. Om den ene forfatterens familiebakgrunn er et pluss eller minus innenfor denne virksomheten, er vanskelig å si. Selv tror jeg folk flest kjøper bøkene fordi innholdet appellerer til dem.

- Hvilke vurderinger har dere gjort i forhold til bruk av prinsessens tittel på bokas cover?

- Ingen. Det er ikke opp til forlaget å endre forfatterens navn, sier Berntsen som ikke ønsker å kommentere forlagets økonomiske avtale med de to forfatterne.

- Glade for at vi når så mange Prinsesse Märtha Louisese personlige asistent, Carina Scheele Carlsen, ønsker ikke å kommentere Dagbladets beregninger eller svare på kritikken fra Blindheim og Lundesgaard.

- Jeg kan bekrefte at opplagstallet stemmer. Vi er veldig glade for at bøkene selger så bra og for at de når ut til så mange personer, sier Scheele Carlsen.

I et intervju med Dagbladet i forbindelse med lanseringen av «Englenes hemmeligheter», svarte prinsessen selv kritikerne som mener at hun bruker prinsessetittelen for å oppnå økonomisk gevinst.

- Det er veldig forståelig at de tenker på det. Men nå er jeg en gang født prinsesse. For meg blir det helt feil å kutte ut en del av livet mitt for å tilfredsstille andre. Det å akseptere at jeg er prinsesse er noe jeg har jobbet hardt for å integrere på alle mulige plan i livet mitt, og da blir det feil å plutselig skulle ta det bort. Jeg er jo faktisk det. Men alle har selvfølgelig rett til å mene det de vil om det.

SIGNERINGSKØ: Märtha Louise og Elisabeth Nordeng signerer sin siste bok, «Englenes hemmeligheter» hos forlaget Cappelen Damm. 

 Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SIGNERINGSKØ: Märtha Louise og Elisabeth Nordeng signerer sin siste bok, «Englenes hemmeligheter» hos forlaget Cappelen Damm. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer