Har tapt over 30 mill på Kanal 24

I dag la TV 2 frem tallene for første kvartal.

(Dagbladet.no): Tallene viser at TV er svært god butikk, internett gir litt inntekter, mens radio foreløpig er helt krise for TV 2.

Samlet snudde TV 2-konsernet underskuddet og leverte overskudd i første kvartal i år. Men TV 2s andel i radiokanalen Kanal 24 er nedskrevet til null.

«Kanalen gikk på luften 1. januar 2004, og fikk en tung start med lytterandeler og reklameinntekter betydelig under forventet. Egenkapitalen er tapt og selskapet har allerede pr 1. halvår behov for ytterligere tilførsel. Våre aksjer i selskapet, som opprinnelig var bokført til 30 mill, er nå nedskrevet til null», skriver konsernet i en pressemelding i dag.

Store utfordringer

Ifølge Kampanje.com har kanalen knapt inntekter. P4, motstander i radiokrigen, hadde 48 millioner i inntekter med et kostnadsnivå på rundt 43 millioner kroner.

TV 2-konsernet skriver i dag at det er knyttet store utfordringer til Kanal 24. Blant annet må det raskt tas stilling til kapitalsituasjonen i kanalen.

Pluss for nettet

Det er tv-kanalen TV 2 som har gått virkelig bra i det kvartalet som normalt regnes som lite inntektsbringende i tv-verdenen. 17.4 millioner ble driftsresultatet for første kvartal.

TV2 Nettavisen går i pluss for første gang. Nyheter og diverse på nett gav et driftsresultat på 100 000 kroner. I fjor gikk TV2 Nettavisen 3.4 i minus første kvartal.

Håper på EM

Når det gjelder utviklingen fremover har TV 2 stor tro på fotball-EM. Det er kun TV 2 som viser kampene her i Norge.

«Sommerens EM i fotball vil være en viktig satsing for tv-kanalen TV 2. Samtidig som mesterskapet vil kreve betydelige ressurser, er det viktig for å befeste TV 2s profil og posisjon som Norges fotballkanal nummer én».

Dessuten håper konsernet på økt etterspørsel i annonsemarkedet.

<B>SLITER:</B> Arne Krumsvik og hans kolleger har foreløpig klart å skape store inntekter på Kanal 24.