Har tjent 12 mill på ett iPhone-spill

Bransjen tror mobile applikasjoner vil omsette for over 100 milliarder kroner i år 2012.

||| Spillet DoodleJump er enkelt og vanedannende, og koster seks kroner på Apples App-store. Det selges til de som har en iPhone, eller en iPod Touch, eller en Android-telefon.

Og salget har tatt helt av siden det ble lansert 9. april i fjor.

Solgt tre mill. Hittil har det blitt lastet ned over tre millioner ganger, ifølge teknobloggen Techcrunch.com.

Det gir brødrene, Igor and Marko Pusenjak, som står bak spillet, en pen inntekt, selv om App Store stikker av med 30 prosent av omsetningen. 

De sitter igjen med 12 millioner kroner, på under ett år.

I tillegg har altså Apple tjent over fem millioner kroner på å selge det.

Tror det vil overgå CD-salgetOg hele bransjen tror nå at salget av applikasjoner til mobiltelefoner og andre mobile plattformer som iPad, vil ta av.

GetJar, som selger applikasjoner uavhengig av Apple, mener selv at omsetningen i bransjen vil øke til over 100 milliarder kroner i løpet av de neste tre årene.

Til sammenligning tror markedet at det totale salget av CD-plater i 2012 vil være rundt 80 milliarder kroner i 2012, melder Techcrunch.

Enkelt spillDoodleJump er et svært enkelt spill, som selv små barn kan ha det gøy med. Det handler om å få en liten firebeint fyr til å hoppe oppover fra plattform til plattform, og når du bommer, eller treffer et monster, er spillet over.

PS: Min personlige rekord er noe over 46 000 poeng, og er altså ikke i nærheten av rekordholder "Charlie Jeffrie" som har klart å sanke nesten 4,2 millioner poeng...