Har vi ikke sett dette før, Microsoft?

Xbox Kinect minner om noe svært velkjent.

Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix
Foto: Elisabeth Caren/AP Images for Xbox/Scanpix

||| LOS ANGELES (Dagbladet): I natt norsk tid smugstartet Microsoft spillmessen E3 i Los Angeles med et eget arrangement viet til deres kommende løsning for bevegelesstyring av spill, til nå kjent som Project Natal.

En akrobattrupp fra Cirque de Soleil kastet glans over arrangementet, der det offisielle navnet på Xbox 360-tilbehøret ble avduket under grandiose omstendigheter: Xbox Kinect.

Det var på forhånd knyttet stor spenning til hva Microsoft egentlig ville vise oss av faktiske spill til det vi nå kjenner som Kinect.

Ville disse spillene, der du ikke styrer med noe annet enn kroppen din, være så imponerende at de kunne ta bevegelesstyrte spill hakket lengre enn det Nintendo har klart med Wii?

Ut fra det vi fikk se i natt, er jeg ikke så sikker på det.

Med forbehold om at vi ikke ennå har fått se alle de Kinect-relaterte nyhetene - Microsoft skal ha nok en pressekonferanse i kveld - var det kanskje smart å holde Kinect-nyhetene separert fra den vanligvis så voksenorienterte Xbox 360-pressekonferansen på E3.

Pressekonferansen lå i grenselandet mellom show og produktdemonstrasjon, der overdrevent lykkelige skuespillere lot som om de spilte Kinect i stramt regisserte rammer.

Det ble gjort forsøk på å dra publikummet inn i showet, ved å kle dem i hvite kapper med innsydde LED-lamper, men stemningen kom aldri helt i taket ettersom de oppmøtte etterhvert forsto at de hadde sett mye av dette før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om man med Kinect ikke holder noe i hendene, men i stedet beveger seg foran et svært avansert kamera, er ikke veien lang til det vi allerede kjenner fra Nintendos Wii-konsoll.

At de Kinect-relaterte spillene ville være relativt enkle, familievennlige affærer, kom ikke som noen overraskelse - det er tross alt Wii-målgruppen Microsoft nå strekker seg etter. Men at spillene så til de grader skulle ligne på ting vi allerede har spilt, var litt mer av en overraskelse.

Det er ingen tvil om at det vil komme svært spennende Kinect-spill i løpet av de neste årene, og muligens er det begrenset hvor mye innovativt man kan få til med en helt ny teknologi.

Men de spillene vi fikk se i dag, var mer eller mindre variasjoner over allerede eksisterende bevegelsesstyrte spill som «Wii Sports Resort» og «EyePet» fra både Wii og PlayStation-konsollene.

Et «Star Wars»-spill greide å vekke noe entusiasme - å svinge en lyssabel med egne hender vil nok falle i smak hos mange. Men også her virket spillmekanisme å være av det enklere slaget, med automatisk forflytning fra en scene til neste. Bilspillet «Joyride» virket småmoro, og den «Minority Report»-aktige styringen av menyer kan bli interessant, i det minste.

Microsoft gjør utvilsomt noe riktig ved å satse på nye målgrupper med Kinect, og godt mulig vil de lykkes med denne taktikken.

Men etter den første introduksjonen på fjorårets E3-messe, der vi blant annet fikk stifte bekjentskap med den virtuelle gutten Milo, hadde jeg håpet på litt mer imponerende avduking av Kinect enn det vi var vitne til i dag.

Kanskje kommer det mer på Microsofts neste pressekonferanse i morgen - der de også vil vise fram sin nye Xbox 360?