BERN:  Bernie Sanders holder tale for 6000 elleville tilhørere. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BERN: Bernie Sanders holder tale for 6000 elleville tilhørere. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Har vunnet kampen om de sosiale mediene

Sanders innhenter Clinton i et Kennedy-scenario

Meninger

Seieren natt til onsdag i Wisconsin var et viktig steg for Sanders. Utviklingen har overrasket mange. Sanders er på god vei til å ta igjen Clintons ledelse i nominasjonsprosessen. Dette er et resultat av en utradisjonell taktikk som har vært åpenbar utenfor den tradisjonelle arena. Massemediene er ikke lenger den avgjørende faktoren. Sanders har vunnet de sosiale mediene og er derfor ikke lenger en underdog.

Det er relevant å trekke en parallell tilbake til John F. Kennedy og hans valgkamp i 1960. Her finner vi et avgjørende element. Morgenen 26. september var han en relativt ukjent senator. Innen neste morgen var han en stjerne. Det var hans karisma og opptreden i TV-debatten mot Richard Nixon som vant tvilernes stemmer. Han hadde forstått det, uten denne mestringen av mediene ville han trolig aldri blitt president. Kennedy vant fordi han tok i bruk fjernsynssendinger som et seriøst middel i sin kampanje. Dette var i hans tid utradisjonelt, da TV-sendinger var ansett som underholdning og ingen arena for en avgjørende debatt.

Det er avgjørende i en valgkamp at kandidaten gir et bilde av seg selv som appellerer til publikum. Å mestre mediene betyr at man når enkeltmenneskene. Kennedy stod fram som en sterk politiker med energien og evner egnet for en leder. Dette stod i stor kontrast til Nixons uforberedte tilstand.

Massemediene har vært et tradisjonelt middel i årevis. Herunder har TV-debatten vært ikonisk. Men de sosiale mediene utfordrer nå massemedienes monopolsituasjon. Det reelle maktforholdet ble demonstrert før nominasjonsvalgene. Et av de større nyhetsnettverkene CNN ble gjennomskuet i sitt forsøk på å skjule meningsmålinger som satte Clinton i et dårlig lys og heller erstatte disse med en "odds-kalkulator" som kan sees på deres nettside. Denne kan gi inntrykk av en tydelig ledelse for Hillary Clinton. Dette er i strid med annen data fra nominasjonsprosessen som gir et helt annet inntrykk. Blant annet ifølge Huffington Post. Det er også relevant å nevne at Time Warner, konsernet som omfatter CNN er blant Clintons største støttespillere i finansieringen av hennes valgkamp.

Det så da ut til at Sanders ville stille til valg med mediene mot seg. Det ble på den andre siden et av de tidligste eksemplene på hvorfor Sanders innhenter Clinton. På sosiale medier spredte denne kontroversen seg som ild i tørt gress. Dette bygget på en allerede utbredt mistillit til Hillary Clintons kampanje. Blant annet mottar hun kritikk for hennes ustødige meninger.  Internett via sosiale medier gitt ethvert menneske med tilgang en kilde til opplysninger. Den utbredte kommunikasjonen kan avgjøre mellom seier eller tap for en kandidat. Presidentkandidatene må derfor kunne bygge tillit gjennom handlinger for å vinne de sosiale mediene.
    
For fortiden vil alltid bli gransket.

Det er denne utrettelige granskningen som gjør at kampanjen til Bernie Sanders vinner frem. Filmklipp og artikler florerer på nettet og dokumenterer hans kampvilje i politikken. Dette er bevisst. Sanders løfter om å endre et system folket har mistet tillit til styrkes av hans tidligere handlinger og urokkelige holdning. Det er denne holdningen som ikke bare er et vellykket bruk av sosial media, men en dominans som har gjort opp for hans svake utgangspunkt.

Om vi går tilbake til 2008 så vi nemlig noe lignende. Barack Obama markedsførte sin kampanje ved å nå ut gjennom de sosiale mediene. Dette ble en svært viktig faktor i valgkampen hans. Internettet er et fragmentert, anarkistisk mobb-demokrati. Et kaos av kommunikasjon som Obama benyttet seg av.

I motsetning til Obama har Sanders en fortid som nå graves fram. Dette er faktisk blitt hans styrke. Pengene spores ikke til store korporasjoner, men ned til arbeidsorganisasjoner og enkeltmennesker. Sanders har vekket sympati i den kaotiske arenaen som internettet er. Ulikt Obamas tilfelle der han kommuniserte ut til massene over internettet, kommuniserer massene på vegne av Sanders. Dette er en provosert befolkning som ønsker et mer ryddig forhold mellom korporasjoner og folkevalgte. En opplyst andel av den amerikanske befolkningen som ikke har latt sine meninger avgjøres av tradisjonell enveis-kommuniserende mediebruk.

Ungdommen er som kjent for mange den dominerende demografien av de sosiale mediers brukere. Dette er naturligvis også den demografien som øker mest. Tidligere har ikke unge stemmer vært ansett som viktige i en valgkampanje. Dette har Bernie Sanders trosset og viet store ressurser for å utnytte. Flere unge stemmer er samlet om Bernie Sanders enn Clinton og Trump tilsammen.  Det er derfor et godt grunnlag for å hevde at Bernie Sanders har vunnet kampen om de sosiale mediene.
 
Om vi bruker ungdommens stemmer som enheter for å måle suksess over sosiale medier kan vi se hvordan Clintons nederlag i denne arenaen gjenspeiler seg. Til tross for et forsøk på å lære fra kampen i 2008 mot Obama.

Den klare seieren til Bernie Sanders i utenlands-stemmene underbygger dette. Det viser seg at støtten til Clinton fra de tradisjonelle massemediene ikke bidro nok til å avgjøre stemmegivningen. Seieren natt til onsdag i Wisconsin var et viktig steg for Sanders. Nominasjonsprosessens innledning markerte ble en dårlig start for Sanders i sørstatene. Der helte opinionen tydelig i Clintons favør. Dette var forutsigbare tap. Videre har også de siste vendingene ikke vært noen overraskelse. I de siste valgene har Sanders kommet seirende ut. Dette styrker hans økende stigningstall og utkonkurrerer Clintons stagnerende vekst.

Foruten å utgjøre den sjette seieren av de sju siste nominasjonsvalgene, er dette starten på den mest intense fasen i hans plan. Sanders og hans kampanje går nå på nytt inn i stater der Clinton har vært sterkt favorisert. Det kommende valget i New York er av avgjørende faktor, samtidig som Clinton befinner seg på hjemmebane i denne staten. Valgene vil være lukket, og derfor vil Sanders med sin styrke i uavhengige stemmer være til liten nytte. Det vil vise seg om hans investering i førstegangs og ny-revitaliserte stemmere vil gi ønskede resultater.

Hillary Clinton har dermed forholdene på sin side, men dette kan endre seg. Økende mistillit til Clinton har gjenspeilet seg også i hennes egen stat. Sanders er i ferd med å sette inn støtet, og Clinton har motvillig måttet gå med på debatt. En av tre ekstra debatter Sanders krevde i tidligere forhandlingsprosesser. Om dette var et mesterlig planlagt trekk vil vise seg 19. april i New York. Om de dagsaktuelle avsløringene rundt skatteparadiser vil trekkes fram blir interessant å se. Sanders har mange innfallsvinkler å angripe fra, og han har vinden i seilene for å gjennomføre det. Dette kan være brytningspunktet der Clinton mister sin ledelse.

Uansett vil veien til Det Hvite Hus fortsatt være full av hindringer. Også etter New York. Valgprosessen i USA er komplisert og byr på flere utfordringer enn å vinne flest stemmer. Det er tydelig at de to rivalene er forberedt på en lang kamp.

Den relativt ukjente senatoren var skjøvet inn i skyggen. I likhet med det historiske øyeblikket til John F. Kennedy, brøt Sanders seg ut ved å mestre en ny plattform. En spektakulær kamp med mye på spill har markert et vendepunkt i amerikansk historie.

Clinton kan forhandle til seg støtten fra massemediene og andre korporasjoner, men hun kan ikke kjøpe de sosiale mediene. Hennes eneste håp ligger i oligarkiske trekk og medienes skyggelegging. Men folkets vilje har manifestert seg og haler nå inn på føderasjonens elite.

Hun hadde et forsprang, men nå puster Sanders Clinton ubehagelig i nakken. Etter gårsdagens brakseier sa Sanders seierssikker fra talestolen: - Vi er på vei mot Det Hvite Hus!

Så la han spøkefullt til: - Men la det være mellom oss. Vi ønsker ikke å engste Clinton enda mer.

Kilder:

http://mediaequalizer.com/brian-maloney/2015/10/fuming-bernie-supporters-why-is-cnn-deleting-our-comments
http://edition.cnn.com/specials/politics/2016-election
http://elections.huffingtonpost.com/pollster/2016-national-democratic-primary
https://www.opensecrets.org/politicians/contrib.php?cid=N00000019&cycle=Career
http://www.washingtonexaminer.com/youth-vote-sanders-84-clinton-14-cruz-26-rubio-23-trump-20/article/2582188