Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Harald Bergersen/Bjørn Johansen

Mer god årgangsjazz med to tenorister i spissen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tenoristene Harald Bergersen og Bjørn Johansen er neste par ut i Gemini/Oslo Jazz Circles portrettserie med norske artister.

Bergersen-plata består av «live»-opptak fra hhv. Amalienborg i Oslo (1973) og Trubaduren jazzklubb i Trondheim (1978), med rikelig klubbatmosfære begge åsteder. Tenorist Bergersen er avgjort sin egen herre, men bringer likevel tanken i retning Zoot Sims/Stan Getz. Pianist Henryk Lysiak musiserer også velopplagt, ikke minst i en ti minutters versjon av «Star Dust». På de fire siste sporene fra fem år seinere finner vi en friere og «røffere» Bergersen.

Bjørn Johansen startet med barytonsaks og åpner med en Mulligan-inspirert «Love Me or Leave Me» (1960). Vi får et bredt bilde av swingutøveren og modernisten Johansen, reflektert i valget av medmusikere, bl.a. tre spor «Indiana» (1963) med Øistein Ringstad i stor pianoform.

Deretter rår mer moderne klanger grunnen, ikke minst en 16 minutters versjon av bassisten Sam Jones' «One For Amos» (1980).

Komponisten Bjørn Johansen avslutter med «Gutta i Røyken» (ca. 1990), en klangsterk hyllest til de fem basunene i Tore Nilsen Tromboneband.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!