DØD: Harald Flor, mangeårig kunstkritiker i Dagbladet. Her avbildet i 2004. Foto: Stein Hallingstad / NTB Scanpix
DØD: Harald Flor, mangeårig kunstkritiker i Dagbladet. Her avbildet i 2004. Foto: Stein Hallingstad / NTB ScanpixVis mer

Harald Flor (1944-2018)

Harald Flor er død

Den mangeårige kunstkritikeren i Dagbladet ble 74 år gammel.

Dagbladets tidligere kunstanmelder Harald Flor er død, 74 år gammel. Det bekrefter familien overfor Dagbladet i dag.

Han kom fra Trondheim, men var bosatt i Oslo. Flor etterlater seg kona, tekstilkunstner Ellinor, sønnen Thomas og to barnebarn.

Gudleiv Forr, pensjonert journalist og kommentator, jobbet i Dagbladet samtidig som Flor. Han forteller at Flor raskt skaffet seg et navn i kunstkretser.

- Han var en som man leste for å følge med i utviklinga, for å forstå det som skjedde. Han var veldig åpen for alle moderne uttrykk, sier Forr.

- Det er lang tradisjon for kunstkritikk i Dagbladet. Det startet allerede på 1800-tallet. Han gikk inn i den linja. Flere av avisas kunstkritikere var utøvende kunstnere selv, men det var ikke han.

Skrev hele livet

Forr forteller videre at Flor fortsatte å skrive også etter at han ble pensjonist.

Så seint som i fjor høst skrev han en lengre artikkel om maleren og grafikeren Per Kleiva, som da nylig hadde gått bort.

Flor skrev flere kunstbøker, blant annet om billedhuggerne Kristian Blystad og Knut Steen. Han var også bidragsyter hos Store norske leksikon, der han skrev en rekke artikler om norske kunstnere.

Dagbladet-debuten

I forbindelse med Flors 70-årsdag lot han seg i 2014 intervjue av Norsk kunstårbok. Der framgår det at kunstanmelderens første tekst i Dagbladet sto på trykk i 1968, og at den da 24 år gamle Flor tok for seg Andy Warhol i forbindelse med en utstilling på Kunstnernes Hus i Oslo.

I samme periode skrev Flor for Bergens Arbeiderblad og tok mellomfag i kunsthistorie i Bergen. Han gikk etter hvert over til Bergens Tidende som anmelder.

PRESENTERTE BOK: Fra venstre: Trygve Løwe, Bjørn-Willy Mortensen, Arne Bendik Sjur og Harald Flor var fire av 141 kunsterne i boka «Norske grafikere i dag» i 1979. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix
PRESENTERTE BOK: Fra venstre: Trygve Løwe, Bjørn-Willy Mortensen, Arne Bendik Sjur og Harald Flor var fire av 141 kunsterne i boka «Norske grafikere i dag» i 1979. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix Vis mer

I 1972 tilbød Simen Skjønsberg, Dagbladets daværende kulturredaktør, Flor fast jobb.

- Da var vi flere som skrev - både Karl Erik Harr og jeg. Det får vi si var motpoler. Så det endte med at jeg ble fast ansatt, og Karl Erik Harr sluttet å skrive, sa en smilende Flor til Norsk kunstårbok i 2014.

Forholdet til kunst begynte rundt 1960, i hjembyen Trondheim. Til årboka fortalte Flor at han var ganske flink til å tegne selv.

- Jeg gikk på Katedralskolen i Trondheim, og rett over gata lå det som den gang het Trondheim Kunstforening, som i dag er Trondheim Kunstmuseum. Jeg gikk til og med et års tid og tegnet akt på kunstskolen i Trondheim, men jeg innså jo veldig fort at det var ikke mitt bord.

Var Flors sjef

Karsten Alnæs var kulturredaktør i Dagbladet fra 1986 til 1991, og var da Flors sjef. Deretter var de to kolleger i ti år.

- Han var veldig ordentlig og samvittighetsfull. Han tok sitt arbeid veldig alvorlig og grundig, og samtidig var han vennlig, oppmerksom og høflig. Et gjennomdannet menneske og en utmerket medarbeider.

Alnæs forteller at Flor slipte og slipte på egne tekster, og at han aldri var helt fornøyd. Den tidligere kulturredaktøren mener at Flor greide å utvikle kunstomtalen til et leseverdig åndsverk.

- Det la han stor vekt på: Han skrev ikke bare for de innvidde, for dem som var opplyst på forhånd og kjente «stammespråket», men også for dem som ville åpne seg for en annen verden.

Ifølge Alnæs var det ikke fritt for kontrovers rundt Flor.

- Han var modernismens og eksperimentalismens fanebærer. Det førte til at han kom i konflikt med både eldre og yngre kunstanmeldere, som mente at eksperimenteringa gikk for langt. Det betyr ikke at han ikke satte pris på klassikere. Men han var kritisk mot etterlignere, folk som forsøkte å imitere Rembrandt og andre. Det var en konfliktlinje, helt åpenbart.

Den tidligere kulturredaktøren forteller også at Flor var «erketrønder» og trønderpatriot.

- Han holdt med Rosenborg. Det ga seg også utslag i at han var spesielt opptatt av trønderske kunstnere, som Johs Rian og Håkon Gullvåg.