KOMPISKAMP: Foreløpig leder Harald Eia seerkampen over kompis Bård Tufte Johansen. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
KOMPISKAMP: Foreløpig leder Harald Eia seerkampen over kompis Bård Tufte Johansen. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

- Harald har skapt et monster

Trekker 200.000 flere TV-seere enn kompis Bård Tufte Johansen.

|||(Dagbladet):Harald Eia og Bård Tufte Johansen hadde begge premiere med hvert sitt TV-program på NRK i forrige uke. I «Hjernevask» tar Eia opp temaer som miljø, arv og oppvekstgenetikk, mens Tufte Johansen har besøkt seks steder med de mest konfliktfylte fotballkampene i verden i «Fotballkrigen».

I forkant av premieren uttalte Eia at han var dømt til å tape «kompisduellen», men nye tall viser at det tvert imot er omvendt.

- Et monster
590.000 seere så premieren av «Hjernevask» forrige mandag. Denne uken fikk programmet en økning av antall seere, da 614.000 var benket foran tv-apparatet kl. 22.30. «Fotballkrigen», som hadde premiere på torsdag i forrige uke kl. 20.15, ble sett av 391.000 nordmenn.

Selv sier Bård Tufte Johansen at han er fornøyd med seertallene.
 
- Jeg synes jo det er hyggelig at flere vil gå på skolen enn på fotballkamp, sier han til Dagbladet.

- Hvorfor tror du så mange som 200.000 flere nordmenn vil se forskning fremfor fotball?

- Vi har skapt en mann på stylter, mens Harald har skapt et monster. Han har fått veldig mye media, men også laget et veldig bra program.
 
- Hvordan er stemningen mellom dere nå?

- Vi unner hverandre alt, og det har ikke vært så mye erting. Vi fikk veldig god kritikk og respons på vårt program, og jeg tror folk ser at dette ikke bare er for fotballfolk.

Populært
Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, tror «Fotballkrigen» har en litt tøffere konkurranse, fordi det er populære program på de andre kanalene til samme sendtetid. Han påpeker videre at «Fotballkrigen» var det nest mest sette programmet på norsk TV i sin sendetid.

- I tillegg treffer programmene folk i forskjellige aldersgrupper. Den litt mer klassiske NRK-seeren ser på «Hjernevask». De er høyere utdannet og litt mer voksne. Vi ser at «Fotballkrigen»-seerne var ganske mye yngre enn det vi er vant til.

Tolonen nevner også at Tufte Johansens fotballprogram er mer maskulint enn «Hjernevask».

- Mens det var nesten like mange kvinner som menn som så Eias program, hadde «Fotballkrigen» 44 prosent kvinnelige seere og 56 prosent mannlige.

Dette mener Tufte Johansen er ganske bra.

- Kanskje det er såpass mange kvinner som ser på oss fordi de vil vite hvor fæle menn kan være på fotballkamper. Men i neste program er vi i Sør-Afrika, hvor det er like mange menn som kvinner som går på fotballkampene, og der er det rolig på tribunene. Hvis en mann kaster fra seg noe, kommer det en dame bort og gir han en lusing. Det er veldig effektivt, og kunne kanskje være bra ting i Norge, også, sier påpeker han.

Forståelig
Informasjonsrådgiver i Geelmuyden.Kiese, Svein Tore Bergstuen, kan lett forstå hvorfor Eia har klart å holde på så mange seere.

- Jeg skjønner hvorfor det engasjerer. En av vår samtids dyktigste humorister og formidlere griper tak i våre mest grunnleggende sannheter, kaster om på de og presenterer et resultat som gjør at vi tviler på hele vår eksistens. Ja det treffer nok bredere enn enda mer fotball.

Harald Eia hadde ikke anledning til å besvare Dagbladets henvendelse i går.