Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hard juss mot Bacon-smuss

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det ble skapt nye kontroverser rundt Francis Bacons stormfulle liv gjennom John Mayburys norgesaktuelle film «Love is the Devil», og nå ser det ut som at også et juridisk kapittel vil føyes til den verdenskjente kunstnerens ettermæle. Atter en gang står Marlborough Fine Art - London-galleriet som er beryktet for sin håndtering av Mark Rothkos og Kurt Schwitters' kunst - i fokus.

  • Da Bacon døde i 1992 var testamentet klinkende klart, og hele arven - som da ble estimert til ca. 800 millioner kroner - skulle gå til hans mangeårige samboer John Edwards. Helt siden han skrev kontrakt med Marlborough (som samtidig betalte ham ut av en truende spillegjeld) i 1958, har den multinasjonale gallerikjeden vært hans faste forbindelse. Galleriet disponerte også storparten av Bacons etterlatte arbeider, men i fjor ble ansvaret for boet overraskende overført til Faggionato Fine Arts i London og New York-galleristen Tony Shafrazi. Årsaken var at Edwards hadde oppdaget «visse uregelmessigheter» i måten Marlborough håndterte boets regnskap.
  • Seinere bestemte britisk høyesterett at alle representanter - inkludert Marlborough-direktøren Valerie Beston - måtte trekke seg fra bostyret, og Edwards overlot alt advokatansvar for arven til Brian Clarke (som også hadde vært en venn av Bacon). Sist uke uttalte Clarke til det engelske kunsttidsskriftet «The Art Newspaper», at jurister i fire europeiske land og USA arbeidet med å spore opp informasjon om ukjente Bacon-bilder og andre verdier som egentlig tilkommer arvingen. Han tilføyde at resultatet av denne etterforskingen kan bli en sak som igjen vil bringe Marlborough inn for domstolene.
  • Den internasjonale jus-ekspertisen ble oppmerksom på mulige «uregelmessigheter» ved at Marlborough har avhendet bilder fra Bacon-arven gjennom sitt salgskontor i Liechtenstein, og det er ikke første gang rettsapparatet setter søkelys på tvilsomme transaksjoner via avdelingen i fyrstedømmet - et land som er kjent for å tillate forretninger «under full diskresjon». Foreløpig avviser Marlborough-ledelsen alle antydninger om utroskap, og galleriets advokater nekter å kommentere saken. Mye tyder på at de vil få det travelt i domstolene - hvor resultatet kan bli like avslørende som Bacons dissekerende portretter.