NY FILMTJENESTE: Telenor-eide Comoyo har åpnet for testing av betaversjonen av sin nye tjeneste for nettleie av film.
NY FILMTJENESTE: Telenor-eide Comoyo har åpnet for testing av betaversjonen av sin nye tjeneste for nettleie av film.Vis mer

Hard kamp om filmkundene

Har Telenors Comoyo en sjanse mot iTunes og de andre nettgigantene?

Telenor har nå åpnet opp for åpen testing av sin nye satsing på nettbasert kjøp og leie av film, Comoyo.

På en liten pressesamling i formiddag fortalte daglig leder Sven Thaulow om selskapets tanker om fremtiden. Foreløpig har markedet for nettbasert film vært spredt, uoversiktlig og lite brukervennlig - men for bare to dager åpnet Apple i skjul opp for leie og kjøp av film via iTunes i Norge.

- Vi ser jo nå at globale aktører beveger seg mer og mer inn på lokale markeder, og vi er nødt til å gå inn på den banehalvdelen. Vi tror imidlertid at vi ikke kan gjøre alt helt likt, og satser derfor på å gjøre ting mer lokalt, sier Thaulow.

Det er, mildt sagt, ingen enkel oppgave selskapet har påtatt seg.

COMOYO SKAL ikke bare konkurrere mot iTunes, men også mot alt fra etablerte tv-aktører som Get, Altibox, Viasat og Canal Digital, via rene webaktører som Headweb, Voddler, Boxee og Youtube, til  TV-produsenter som Samsung, Sony og Panasonic, som nå jobber direkte mot rettighetshavere for å pakke mest mulig innhold direkte inn som grunnfunksjonalitet på sine nye smart-TVer.

Og det er mer. Endel såkalte early adopters - sofistikerte nettbrukere som typisk tar nye tjenester i bruk først - har allerede ordnet seg så de kan handle hos store amerikanske tjenester som Netflix. Det samme vil ventelig skje med Amazon, som nettopp lanserte sitt Kindle Fire-nettbrett med film og tv-innhold integrert.

Mye tyder også på at disse tjenestene etter hvert vil bli tilgjengelige i Norge. Det ryktes allerede at Netflix er på vei.

COMOYO tenker globalt, men handler lokalt. Man viser til hvordan musikktjenesten Wimp har bygget seg opp i konkurranse mot Spotify, med en mer redaksjonell profil og sterk lokal tilnærming i innholdspresentasjonen.

Men et første møte med Comoyos tjeneste bærer ikke bud om at dette arbeidet er kommet veldig langt.

Brukeren møtes - som hos de TV-baserte tjenestene for filmleie - av en forside med et  utvalg filmer og korte produktomtaler. Anbefalinger, lister, innholdspresentasjon knyttet opp mot aktuelle filmbegivenheter og annet som kan inspirerere brukerne til valg av film, glimrer foreløpig med sitt fravær. Muligheten til å klikke og få opp andre tilgjengelige filmer skuespillerne i en gitt film har spilt i, kan knapt kalles redaksjonell kuratering. Men som de ansvarlige understreker i sin egen blogg; det er en tidlig betaversjon man ser.

Comoyo er Telenors satsing på «moderne forretningsutvikling innen internettbaserte tjenester», og skal jobbe med alt fra filmleie til større tilgjengeliggjøring av nettskybaserte tjenester. Selskapet sier det skal «prøve og feile», og bruke tid på å finne sin plass i markedet.

KONGSTANKEN er at kundene skal kunne få tilgang på alt innhold Comoyo tilbyr, uavhengig av hvilken maskin eller dings de bruker, og om de er kunder av Telenor eller ei.

- Ingen kunder i dag aksepterer en sånn måte å drive en tjeneste på, sier Thaulow.

Et eksempel på hva Comoyo akter å gjøre, er en fullverdig sms-tjeneste uavhengig om du sitter på en pc, et nettbrett eller en mobil - uten å gå glipp av historikken fra tidligere sms-utvekslinger.

SAMTIDIG må Comoyo, som andre aktører i det norske markedet, forholde seg til  begrensningene i markedet. Tydeligst kommer nok dette til syne i filmtilbudet, som foreløpig er tilnærmet likt det andre aktører i bransjen har.

Filmutvvalget hentes fra Bonnier-eide SF Anytime, og er dermed det samme som hos for eksempel konkurrenten Get - men noe mindre enn hos internasjonale aktører som Headweb.

DISTRIBUSJONSKRAFT er opplagt en av Comoyos konkurransefordeler. På lengre sikt ønsker selskapet å nå ut mot Telenors globale kundebase. Man legger derfor stor vekt på skalérbare tekniske løsninger, og har utviklermiljøer både i Oslo og Trondheim, med flinke folk hentet fra blant andre Google, Microsoft og Fast.

En av de tekniske produktfordelene som ble nevnt i Comoyos presentasjon, var såkalt adaptiv strømmingsteknologi, der overføringen tilpasses varierende båndbredde og skal sikre sømløs overføring også under vanskelige forhold uten irriterende stopp i avspillingen mens data bufres.

Hvor vanskelig dét er å levere i praksis, kom tydelig fram da demonstrasjonen av produktet måtte avlyses - fordi overføringshastigheten i det trådløse nettet i lokalet var for dårlig.

MYE TYDER PÅ at iTunes vil være hovedkonkurrenten en fersk aktør som Comoyo nå må forholde seg til. iTunes tilbyr stort utvalg, lang leietid, lokal lagring av innhold slik at du for eksempel kan ta filmen med deg og se videre uten nettilgang i en begrenset tidsperiode, og, ikke minst: iTunes har allerede en sterk tilstedeværelse på iPhone, iPod, iPad, Mac og PC i det ganske land, med etablerte betalingsrelasjoner og et brukergrenssnitt kundene er konfortable med.

Thaulow understreker at tilbud som lang leietid og lokal lagring først og fremst er et spørsmål om hva man er villig til å betale til rettighetshaverne. Og her ligger utvilsomt et annet av Comoyos få konkurransefortrinn:

SELSKAPET har en rik pappa. Telenor har mer penger på bok enn webaktører som Voddler og Headweb kan drømme om, og råd til å tenke langsiktig.

Det kan saktens trenges, når man våger seg i konkurranse mot Apple og andre giganter i en av verdens mest omskiftelige, konkurranseutsatte og uferdige industrier.

VIL PRØVE OG FEILE:  Daglig leder Sven Thaulow i Comoyo skal lose selskapet inn i et vanskelig og uferdig marked. Foto: COMOYO
VIL PRØVE OG FEILE: Daglig leder Sven Thaulow i Comoyo skal lose selskapet inn i et vanskelig og uferdig marked. Foto: COMOYO Vis mer