Hardangerbrua

SAMFERDSEL: Viser til Arne Eggens innlegg i Dagbladet søndag 2. juli 2006: Statens vegvesen ønsker selvsagt å vektlegge landskaps- og miljømessige tilpasninger i ett av Norges vakreste og særegne fjordlandskap. Vi har derfor knyttet til oss konsulenter fra de beste fagmiljøer i Norge på dette området. Når det gjelder spørsmålet om arkitektkonkurranse, har det i hele planperioden fram mot Stortingets vedtak vært en åpen og lang prosess over mer enn 10 år. Dette ble seinere revidert og er grunnlag for vedtatte reguleringsplaner. Forprosjektet var også basis for kostnadsramme og framdriftsplan i Stortingsmeldingen og grunnlag for beslutningen i Stortinget 28. februar 2006.Verken fra Samferdselsdepartementet eller i stortingsbehandlingen ble det reist krav eller gitt føringer på at det skal gjennomføres en åpen arkitektkonkurranse. Basert på omfattende planbehandling og en faglig vurdering anser vi hengebru som det eneste alternativet. Andre konsepter har vært vurdert, men det eksisterer i dag ikke utprøvde løsninger som vil kunne tilfredsstille de krav en tofeltsbru med et fritt spenn på 1310 m stiller. De fysiske hoveddimensjoner og form er gitt ut fra de stedlige forholdene. Dette gir dermed en begrenset formmessig frihet med redusert mulighet for større arkitektoniske grep. Plassering av begge tårnene er gitt ut fra landskapet, stupbratte fjellsider på begge side av en over 500 m dyp fjord. Utformingen av tårn, brurekkverk og fargevalg gir rom for arkitektoniske grep. I tillegg er det mulig med et arkitektonisk samspill mellom brua og tunnelåpningene, da veien føres direkte ut på brua fra tunnelene på begge sider. Det ble foretatt en begrenset anbudsforespørsel, og Forum Arkitekter AS er nå kontraktsfestet og har allerede utarbeidet forslag til utformingen.

VEDRØRENDE prosjektering har bruseksjonen i Vegdirektoratet hatt ansvar for prosjektering av de fleste store norske hengebruer og i en lang årrekke vært «hoffleverandør» av høyt kvalifiserte bruingeniører til konsulentbransjen. Våre bruingeniører er blant de fremste i verden. For Hardangerbrua er anslått at om lag 40 prosent av brutekniske årsverk tildeles private konsulenter. Å gjennomføre en internasjonal arkitektkonkurranse nå ville medført kansellering av inngåtte avtaler og utsettelse av prosjektet.